Twinkle | Digital Commerce

Facebook plaatst Send-button naast Like-button

2017-05-27
11341
  • 1:24

Facebook heeft een Send-button geïntroduceerd, die een alternatief moet bieden voor een ‘send to friend’-knop op websites. Waar ‘likes’ voor alle contacten van een Facebooker zichtbaar worden, kunnen de ‘sends’ aan kleinere groepen of individuen worden gericht.

Webwinkeliers en andere site-eigenaren kunnen Facebook’s Send-button op hun site plaatsen door een plug-in te installeren, feitelijk een regel code. Als bezoekers op de knop klikken, verschijnt een pop-up, zoals dat na een klik op de Like-button ook gebeurt. Bezoekers blijven dus op de pagina waarop ze anderen willen attenderen.

Korte boodschap
Binnen het pop-up venster kunnen gebruikers een korte boodschap toevoegen aan de link die ze doorsturen. Als het bericht is gericht tot een Facebook-connectie, verschijnt het bij de ontvanger als Facebook Message. Is de boodschap bestemd voor een groep, dan verschijnt zij op de Wall van de groep.

'Verkeer van betekenis'
Over de toegevoegde waarde van de Send-knop zegt een Facebook-woordvoerster tegen Internet Retailer: ‘De Send-button button kan verkeer van betekenis naar een site trekken, door het makkelijk te maken om links direct naar vrienden te sturen. Dat kan met een korte persoonlijke boodschap, zonder de site te hoeven verlaten of meerdere stappen te moeten doorlopen.’

Context en controle
Volgens de zegsvrouw voegt de Send-button context en controle toe, die kan resulteren in communicatie op maat tussen vrienden. Bovendien zorgt de knop ervoor dat Facebookers items kunnen delen met een kleiner publiek, die anders misschien niet gedeeld zouden worden.

1-800Flowers.com, Gilt.com en Orbitz
De Send-button werd al geïnstalleerd door bekende Amerikaanse webwinkels als 1-800Flowers.com en Gilt.com. Ook online-reisbureau Orbitz.com gebruikt de knop (via Techcrunch):