Procter & Gamble is gestart met de verkoop van Pampers op Facebook. De levensmiddelenfabrikant maakt daarvoor gebruik van diensten van Amazon, dat nog niet eerder producten verkocht via het sociale netwerk.
De grootste webwinkelier ter wereld sloot afgelopen zomer al wel een deal met het grootste sociale netwerk ter wereld. Webshoppers kunnen hun Facebook-vrienden sinds die tijd naar Amazon ‘halen’, waar ze elkaar onder meer aanbevelingen en cadeausuggesties kunnen doen.
Amazon WebStore
Sinds vorige week bemiddelt Amazon dus ook in productverkoop op Facebook, en wel voor de grootste levensmiddelenfabrikant ter wereld. Amazon zorgt er eigenlijk voor dat Procter & Gamble (P&G) de Facebook-verkoop technisch voor elkaar krijgt, onder andere door de inrichting van het checkout-proces. P&G is een van de partijen die op uitnodiging van Amazon gebruik mag maken van het in maart gelanceerde programma Amazon WebStore. Het biedt merchants toegang tot onder meer Selling on Amazon en Fulfilment by Amazon.
Directe verkoop
Luierkopers op Facebook moeten zowel bij het sociale netwerk als bij Amazon ingelogd zijn. Via het Pampers-account, dat ruim 365.000 fans telt, kunnen ze ook producten van een aantal andere merken uit de P&G-stal aanschaffen, waaronder Oral B en Tide.
P&G, dat de banden met retailpartners warm wil houden, opende eerder dit jaar zijn eigen webwinkel Pgestore.com, die wordt geëxploiteerd door PSFweb. Volgens de fabrikant is het directe verkoopkanaal vooral bedoeld als een soort laboratorium om klantgedrag te kunnen volgen.
Verkopen via Facebook
1-800flowers.com was vorig jaar de eerste webwinkelier die producten verkocht via Facebook. Partijen als ShopVisible en Payvment helpen (Amerikaanse) retailers hun waar op eenvoudige wijze op het sociale netwerk aan te bieden.
Bronnen: Internetretailer.com, Techflash.com
Procter & Gamble heeft vorige week shops op Facebook geopend voor zes van zijn merken: CoverGirl, Febreze, Gain, Gilette, Luvs, Olay en Tide. Net als Pgestore.com worden deze shops onderhouden door PSFweb, schrijven onder meer Socialcommercetoday en Emerce. De komende weken zullen voor nog meer merken Facebook-shops worden geopend.
Impressies van de nieuwe shops vindt u hier.
Ondertussen is de Pampers pagina al gegroeid naar ruim 1.7 miljoen fans. Flinke groei in 3 jaar hoor.
Update het zijn er inmiddels al 13 miljoen