Coolblue heeft een shopoverstijgende zoekfunctie gelanceerd, waarmee het assortiment van al zijn webwinkels in één keer kan worden doorzocht. De online-retailer werkt hard aan de introductie van een shopoverstijgend winkelmandje, dat nog ontbreekt.
Wie nu een geschikte Tondeuse vindt op Tondeusestore.nl en die in zijn winkelmandje stopt, kan vervolgens weliswaar binnen alle Coollbue-shops zoeken naar een navigatiesysteem, maar dat vervolgens niet in hetzelfde winkelmandje kwijt.
Prioriteit
‘De zoekfunctie was de eerste prioriteit’, aldus Coolblue’s marketingmanager Nick Lenten. ‘Nu zijn onze developers volop aan de slag met het shopoverstijgende winkelmandje, een functionaliteit die onze klanten ook heel graag terugzien. Hoe lang de introductie nog gaat duren, kan ik niet zeggen.’
Over de shopoverstijgende zoekfunctie zegt Lenten: ‘We zien dat die al veel wordt gebruikt na de introductie van gister, vooral op Coolblue.nl zelf. We zien ook dat het ons extra conversie oplevert.’
Coolblue als merknaam
De wijzigingen passen binnen de nieuwe koers van Coolblue, dat van de bedrijfsnaam ook een merknaam wil maken. ‘Je bent bij de specialist, je blijft bij Coolblue’, is het devies. De nummer 28 uit de Twinkle100, die afgelopen jaar bijna 100 miljoen omzet boekte in Nederland en België, wil bezoekers van een van zijn specialistische webshops wijzen op het aanbod van zustershops en zo meer verkopen.
'Soort keurmerk'
Tot voor kort wisten maar weinig kopers af van het bestaan van al die shops. Nu moet de naam Coolblue associaties oproepen met kwaliteit, die de klant in 67 shops terug kan vinden. ‘Zie het als een soort keurmerk, het staat voor kwaliteit, een diep assortiment, snelle levertijd, gratis verzending en een obsessieve focus op klanttevredenheid’, aldus directeur Pieter Zwart in een interview in de laatste Twinkle.
Dit jaar wil Coolblue tientallen nieuwe webwinkels openen, met assortimenten waar een ‘geloofwaardig specialisme’ rond is op te bouwen.
Dit idee is te zien bij de webwinkels van AH, ETOS en GALL. Daar kun je ook binnen de drie webshops met 1 winkelmandje 'shoppen'.
Coolblue heeft een categorie-overstijgende zoekfunctie gelanceerd, waarmee het assortiment van al zijn categorieën in één keer kan worden doorzocht [..]
Dit jaar wil Coolblue tientallen nieuwe categorieën vullen [..]
@Michel H: zo kun je er inderdaad ook naar kijken. Maar toch is het meer dan een definitiekwestie; Coolblue werkt echt met verschillende webdomeinen. Is behalve met AH, Etos en Gall & Gall bijvoorbeeld te vergelijken met Gap, Old Navy, Piperlime, Athleta en Banana Republic, Amerikaanse fashion labels met eigen shops maar met één gezamenlijke checkout.
Een domein is geen merk. AH, Etos, Gall & Gall, Gap, Banana Republic etc. zijn merken. Computerstore.nl is geen merk, en zo is het volgens mij ook nooit echt (succesvol?) gebracht.
Nu Coolblue de bedrijfsnaam tot merknaam wil maken, kun je helemaal niet meer spreken van losse shops, het is zelfs een gebrek dat je alles nu wel centraal kunt doorzoeken, maar nog niet centraal kunt afrekenen. Dat had ik andersom gedaan.
Ook aan de achterkant worden die shops overigens ook echt niet als aparte shops gerund, dat zou enorm inefficiënt zijn.
Het klinkt leuk en uniek enzo, maar op een gegeven moment wordt het wel tijd dat je gaat praten over één webshop, de Coolblue webshop.
Coolblue heeft zijn eerste nieuwe webshop van het jaar geopend: Epilatorshop.nl. Er moeten er nog vele tientallen volgen, gaf directeur Pieter Zwart bij herhaling te kennen.