Twinkle | Digital Commerce

Just-Eat focust op after sales en nieuwe kanalen

2017-05-27
180101
  • 2:01

Just-Eat ligt op koers voor een verdubbeling van de Nederlandse omzet dit jaar. Het bedrijf in maaltijdorders komt binnenkort met een bestelapplicatie voor Samsung-tv’s en werkt daarnaast aan nieuwe diensten voor restauranthouders, waaronder energiebemiddeling.

Dat zegt Laurens Groenendijk, verantwoordelijk voor Just-Eat in de Benelux. Just-eat.nl koerst volgens hem af op een jaaromzet van 35 miljoen euro, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. ‘Vooral mei en juni waren goed, mede dankzij het WK voetbal’, aldus Groenendijk over de Nederlandse site. ‘We zien het aantal bestellingen in de regio groeien, hoewel de Randstad nog altijd tekent voor 60 procent van alle orders.’

Pizzadozen en menukaarten
Behalve aan de maaltijdbestellingen in een kleine tweeduizend Nederlandse bezorgrestaurants verdient Just-Eat aan andere diensten die het levert aan de restaurateurs. Het bedrijf nam horecaondernemers desgewenst al de productie van pizzadozen en menukaarten uit handen. Ook biedt het al enige tijd de mogelijkheid scooterverzekeringen af te sluiten of auto’s van het type Smart te huren.

Energierekeningen
Daarbij blijft het niet, aldus Groenendijk: ‘Binnenkort gaan we ook bezorgtasjes aanbieden. Verder zijn we bezig met energie. Je kunt wel nagaan dat bezorgrestaurants hoge energierekeningen hebben en dus proberen we dat voordeliger te maken. We weten nog niet of we met een dedicated partij in zee gaan of dat we met een veilingmodel gaan werken voor de inkoop. We moeten de restauranthouders af en toe bij de hand pakken en een stap verder brengen. Dit is daar een voorbeeld van.’

IPhone en televisie
Just-Eat is daarnaast bezig om de bestelmogelijkheid uit te breiden naar nieuwe kanalen. Zo is een betselapplicatie voor de iPhone aanstaande, net als een maaltijdservice op de televisie. Die laatste is ontwikkeld voor Internet@TV, een interactief platform voor de nieuwste toestellen van Samsung. Groenendijk over de bestelmogelijkheid via de afstandsbeiding: ‘Na enige vertraging verwacht ik dat de boel over een paar weken live gaat in Nederland. We stappen een leerproces in en willen allereerst bekijken of we op tv ook conversie kunnen draaien. Als het goed loopt kunnen we ons op andere fabrikanten en kabelbedrijven gaan richten.'

Acht landen
Met driehonderd medewerkers en miljoenen aan groeigeld bemiddelt Just-Eat inmiddels in acht landen in maaltijdbestellingen. Volgens Groenendijk staat de opening van bestelsites in India, Brazilië en Argentinië op de rol.

Thuisbezorgd.nl
Just-Eat is van Deense origine en binnen en buiten ons land concurrent van Thuisbezorgd.nl ofwel Takeaway.com. Het bedrijf van Nederlander Jitse Groen (uitgebreid Twinkle-interview hier) zag de omzet in 2009 met 80 procent stijgen.