Twinkle | Digital Commerce

De Slegte leeft op dankzij internet

2017-11-08
18065
  • 1:32

De Slegte zegt het pad naar groei weer gevonden te hebben. Het web, goed voor 13 procent van de jaaromzet, neemt een belangrijke positie in: ‘Wij geloven in onze krachtige formule van offline-winkels die tegelijk magazijnen zijn voor onze online-winkel.’

Waar internet een paar jaar geleden volgens Ron Mulders ‘nog lastig’ was voor de Slegte, is de webwinkel nu de groeimotor van het bedrijf: ‘De teruglopende winkelbezoeken worden gecompenseerd door internetverkopen, die al maanden een zeer sterke stijging laten zien’, aldus de directeur.

Ambachtelijk bedrijf
Terugkijkend op zijn uitspraak uit 2008 zegt Mulders tegen Twinkle: 'De Slegte is een wat ambachtelijk bedrijf, dat een vorm moest vinden om met online om te gaan. Dat was inderdaad lastig voor ons, maar die term is nu achterhaald. De afgelopen jaren hebben we geïnvesteerd in het online-assortiment en in automatisering van processen. Inmiddels zijn we ook op internet een stevige partij in tweedehands boeken, en dat is heel leuk om te zien.' 

Nieuwe boeken
De Slegte stelt dat de commerciële resultaten het afgelopen jaar zijn verbeterd, zonder daarbij concrete omzet- of winstcijfers te noemen. Ter indicatie geeft de keten wel aan dat in 2010 meer dan drie miljoen boeken werden verkocht. De Slegte breidde zijn assortiment van tweedehands boeken en ramsj een jaar geleden uit met de best verkopende nieuwe boektitels. Die zijn ook op Deslegte.com te koop.

Band
De Slegte zet alle boeken uit zijn 27 winkels volgens Mulder ‘met een tempo van circa honderdduizend boeken per maand’ online te koop. Uit een persverklaring die het bedrijf uitstuurde: ‘De formule die de mogelijkheid biedt tot oriënteren op internet en thuis laten bezorgen, of kopen in onze winkels, lijkt de band van de consument met De Slegte te versterken.'