Twinkle | Digital Commerce

Debijenkorf.nl: 300 procent groei en nieuwe navigatie

2017-05-27
180101
  • 1:40

De Bijenkorf heeft afgelopen jaar 300 procent meer online-omzet geboekt dan in 2009, toen de warenhuisketen zijn webwinkel heropende. Onlangs werd een aantal aanpassingen opgeleverd. E-commerce manager Pieter Heij: ‘Het grotere aanbod vraagt om bredere selectiemogelijkheden.’

Op hoeveel miljoen de webomzet van De Bijenkorf precies uitkwam, is niet bekend. Wel dat in 2010 meer dan 250 merken werden toegevoegd aan Debijenkorf.nl. Het almaar groeiende assortiment noopte de retailer tot aanpassingen in de navigatie, te beginnen met het hoofdmenu. Heij: ‘Door de muis te bewegen over de tabs zien bezoekers per afdeling voortaan onder meer wat de populairste merken zijn. Verder wijzen we in de menubalk op nieuwe merken, op aanbiedingen uit ons magazine en op ander nieuws.’

Inspiratie
Anders dan voorheen kunnen bezoekers via het hoofdmenu met één klik een subcategorie kiezen. De site werd ook uitgebreid met inspiratie voor dames- en herenmode, met bijvoorbeeld verwijzingen naar de Elle Stijlbijbel of naar catwalk-items in ‘Seen on the runway’:



Persoonlijke selectie
Verder is het aantal persoonlijke selectiemogelijkheden op de site uitgebreid. Shoppers kunnen binnen modecategorieën voortaan keuzes maken in merk, stijl, maat, kleur en prijs. Daarbij bestaat de optie  alleen aanbiedingen voorgeschoteld te krijgen. Heij: ‘Doordat meerdere keuzes tegelijk aangevinkt kunnen worden, ontstaat een persoonlijk assortiment, zo groot of klein als de bezoeker wenst.’

Brand Boutiques
Volgens Heij heeft De Bijenkorf online de ambitie om te groeien in merken enerzijds, en in assortimentsdiepte anderzijds. ‘Met de huidige wijzigingen in de webshop kunnen we deze ambitie waarmaken en het gebruiksgemak voor de klant behouden. Met de Brand Boutiques kunnen merken hun eigen identiteit laden, binnen onze branded omgeving.’ Anders dan in de shop-in-shops op de fysieke winkelvloer het geval is, beheert De Bijenkorf deze boutiques (voorbeeld) zelf.

Thuiswinkel Awards
De Bijenkorf dingt mee naar de belangrijkste vakprijs bij de Thuiswinkel Awards. Op 24 maart wordt in Grand Hotel Huis ter Duin bekend of de warenhuisketen de ‘Beste Webwinkel Award’ voor de neus van Bol.com en Wehkamp.nl wegkaapt.