Vier jaar geleden startte mediabedrijf NRC een bescheiden online-shop. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een volwaardige webwinkel met bijna 300.000 artikelen. De online-activiteiten zijn nu goed voor bijna tien procent van de netto-opbrengst van het bedrijf.
Tekst: Jaap van Sandijk
Cd’s, samengesteld door NRC-redacteuren. Boeken, geschreven door NRC-redacteuren of die volgens recensies van redacteuren een absolute aanrader zijn. Samen met de dvd’s zijn het de hardlopers in de culturele webwinkel NRC Lux van NRC Media, uitgever van de kranten NRC Handelsblad en nrc next. ‘Onze lezers vertrouwen heel erg op de kwaliteit van het merk. Wat een NRC-redacteur heeft samengesteld, is gewoon goed’, legt Joost Poort, manager retail van het mediabedrijf, uit. De webwinkel is voortgekomen uit NRC Extra, een kleine min of meer actiematige online-shop die aanvankelijk uitsluitend producten uit eigen huis verkocht. Dat ging gepaard met mooie groeicijfers. ‘Die groei werd zo aanzienlijk dat de online-retailactiviteiten niet meer pasten bij de corebusiness van een krantenuitgever’, zegt Poort.
Nieuwe naam
Daarom werd gekozen voor een andere opzet. Er kwam een nieuwe, volwaardige webwinkel onder een nieuwe naam, opgezet in de vorm van een aparte bv. NRC Lux, naar het motto van de krant Lux et Libertas, onderscheidt zich door cultureel kwalitatieve producten en door de koppeling van de aangeboden boeken, films en muziek aan tienduizenden NRC-recensies uit het krantenarchief. Want, zegt Poort: ‘Onze kranten zijn een perfecte etalageruit voor de webwinkel.’
De hybride webwinkel verkoopt zowel eigen producten als van externe leveranciers zoals Centraal Boekhuis en Video Service Nederland, die cross dock worden verhandeld. In vergelijking met NRC Extra is het aanbod van NRC Lux enorm uitgebreid. Zo verkoopt de webwinkel ook studiereizen, exclusieve wijnen, kunstwerken en concerten. Door de koppeling van NRC-recensies aan boeken, dvd’s en cd’s en door eigen beoordelingen van klanten is het bovendien een typische NRC-webwinkel gebleven.
Flexibel
Ontwerp en bouw van de webwinkel, die inmiddels een jaar online is, werden uitgevoerd door e-commerce specialist De Nieuwe Zaak, die als e-commerce platform ecManager inzette. ‘Het heeft veel functionaliteiten en is heel flexibel’, motiveert Mathieu Dekker, e-marketeer van NRC Media, die keuze. Hoewel het bouwen van een webwinkel met een aanbod van bijna driehonderdduizend producten geen kleinigheid is - denk aan de te realiseren koppelingen met een veelheid aan logistieke stromen - lag de uitdaging toch niet zozeer in de techniek. ‘Dat was vooral de factor tijd’, aldus Peter van Noord van De Nieuwe Zaak.
Na de ontwerpfase, begin 2009, volgde namelijk in augustus dat jaar de bouwfase. Geen riant tijdpad, met het oog op de feestdagen. ‘Eigenlijk kon het niet op die termijn’, blikt Van Noord terug. Maar, weet hij ook: ‘We hebben nog geen enkele klant gehad die zegt: het mag ook wel op 1 januari af.’ Dus beloofde hij NRC Media een werkende webwinkel, maar geen compleet afgeronde webwinkel. Op zich geen probleem, licht hij toe. ‘De consument weet niet hoe de winkel er uiteindelijk uit komt te zien. Voor hem gaat het erom dat hij kan kiezen, bestellen en afrekenen. En dat doel werd bereikt.’
Te makkelijk
Pas later, tot een jaar na oplevering, werden andere functies zoals een geautomatiseerde e-mailcampagne, toegevoegd. Ook pas later, bij diezelfde oplevering, komen de learnings , zegt Van Noord desgevraagd. ‘Bepaalde zaken kom je pas tegen bij het live gaan. Een klant reageert op manier x, terwijl jij manier y had ingepland. Zo dachten wij een heel mooie, vereenvoudigde one page check out te hebben gemaakt. Met één klik ging de klant akkoord met de voorwaarden en betaalde hij zijn bestelling. Maar daar bleek de doelgroep van NRC Lux moeite mee te hebben. Zo kwamen er bijvoorbeeld dubbele orders binnen omdat klanten toch vaker dan één keer hadden geklikt. Je kunt het blijkbaar ook té makkelijk maken.’
NRC Lux is sinds de lancering, ruim een jaar geleden, bezocht door twee miljoen unieke bezoekers. ‘In vergelijking met onze vorige webwinkel is het aantal verviervoudigd’, stelt Poort tevreden vast. In de nabije toekomst focust de webwinkel op online-marketing en pas op de wat langere termijn wordt gekeken naar een mogelijke uitbreiding van productcategorieën. Hoe die uitbreiding er ook uit komt te zien, één ding blijft zeker, stelt het tweetal van NRC Media: we blijven bij culturele producten. Poort: ‘Daarin heeft zowel de NRC- als de nrc next-lezer een bovengemiddelde interesse.’
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2011.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Onze kranten zijn een perfecte etalageruit’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.