Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, verwacht dat de online-consumentenomzet dit jaar op ongeveer 9 miljard euro uitkomt. Dat is ongeveer 12 procent meer dan de e-commerce omzet van ruim 8 miljard euro die de directeur voor 2010 heeft voorspeld.
De concrete omzetcijfers over 2010 zijn nog niet bekend. Ze worden medio maart geopenbaard in de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, die in opdracht van Thuiswinkel.org wordt opgesteld door Blauw Research en GfK Retail & Technology.
8 miljard euro in 2010
Bij de bekendmaking van de goede online-verkoopcijfers in de eindejaarsperiode zei Jongen een omzet van ruim 8 miljard te verwachten voor 2010, een groei van zo'n 13 procent ten opzichte van 2009. Jongen: ‘In de eerste helft van het jaar nam de omzet maandelijks met zo’n 10 procent toe, daarna groeide de omzet met zo’n 14 tot 15 procent per maand’, aldus de directeur.
'Impact iPad marginaal'
Verschillende media koppen (‘Online omzet naar 9 miljard dankzij iPad’, Meer online aankopen door iPad) dat de tabletcomputer van Apple vooral zorgt voor de groei van de webwinkelbestedingen. Jongen nuanceert dat tegen Twinkle: ‘Ik verwacht dat de impact van de iPad dit jaar slechts marginaal zal zijn. Maar ik denk dat tablets in 2012 een significante bijdrage aan de online-omzet kunnen leveren. Je ziet dat consumenten die tablets snel omarmen, sneller dan webwinkeliers het nu kunnen bijbenen.’
Cijfers CBS en KvK
Het Centraal Bureau voor de Statistiek maakte onlangs kenbaar dat de detailhandelsomzetten van verkopers op afstand vorig jaar met 14,6 procent zijn gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. De grotere taart wordt wel onder steeds meer partijen verdeeld; uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat er vorig jaar 6.600 bedrijven in de categorie ‘detailhandel via postorder en internet’ bijkwamen.
Goedemiddag,
Ik las dit nieuws stukje en dacht dat Wijnand Jongen de Directeur was en niet de voorzitter?
Met vriendelijke groet,
Max Grootendorst
@Max Grootendorst: klopt helemaal. Ik heb het rechtgezet.