Twinkle | Digital Commerce

Google over het Google Affiliate Network

2017-05-27
36001500

In november 2010 vond in New York de Ad:tech plaats, een event voor digital marketing. Een deel van dit congres stond in het teken van affiliatemarketing. Naast cijfers en trends was er ook een presentatie van Google over het Google Affiliate Network.

Robert Schippers van Traffic4u was erbij aanwezig en geeft een terugblik.

Tekst: Robert Schippers

Dan Chiss, Head of Network Solutions bij Google, sprak tijdens het congres Ad:tech in New York afgelopen november. Tijdens zijn presentatie vertelde hij over het Google Affiliate Network. Zo liet Chiss tijdens zijn sessie een funnel zien waarin een groot aantal affiliates werden getoond die actief zijn in het Google Display Netwerk. Boven in de funnel zitten de topmerken. De content die zij creëren, maken ze rondom advertenties. Het gaat daarbij om sites als YouTube en de New York Times. Onder in de funnel zitten de echte affiliates. De content die zij produceren is gericht op het genereren van conversies. Google geeft aan dat het voor de topmerken juist interessant is om verder de funnel in te gaan, richting affiliatemarketing op cost per sale (CPS) basis.

Googles visie
Chiss ging tijdens zijn presentatie ook in op de visie die Google heeft op zowel het gebied van display advertising als op het gebied van affiliatemarketing. Bij beide kanalen richt Google zich op drie pijlers: vereenvoudigen (simplify), prestatie (performance) en transparantie (open).

Vereenvoudigen
Vereenvoudigen is volgens Google erg belangrijk. Google doet dit door bijvoorbeeld de platformen als Google AdSense, Google Affiliate Network en YouTube aan elkaar te koppelen. Als een affiliate zowel Google AdSense als het Google Affiliate Network gebruikt, krijgt hij één betaling met zowel de inkomsten uit AdSense als uit het affiliatenetwerk. Google doet dit ook voor adverteerders: als een adverteerder Google Product Search inzet en zich daarna aansluit bij het Google Affiliate Network, wordt de productfeed uit Product Search automatisch overgenomen naar het Google Affiliate Network. De feed is dan direct beschikbaar voor affiliates.

Prestatie
Een andere pijler van Google is prestatie. Binnen display advertising houdt dat in dat adverteerders advertenties kunnen optimaliseren, zodat ze meer uit campagnes kunnen halen. Binnen het Google Affiliate Network heeft Google een Advertiser Opportunity Center voor adverteerders en een Publisher Opportunity Center voor affiliates. Het Opportunity Center voor adverteerders laat zien welke affiliates goed presteren en welke affiliates een adverteerder nog niet promoten maar wel interessant zijn. Bij het Opportunity Center voor affiliates geeft Google aan welke adverteerders interessant kunnen zijn voor affiliates om te gaan promoten. Google is terughoudend in het geven van de factoren die een rol spelen bij de data die wordt getoond in het Opportunity Center, maar geeft wel aan dat het voornamelijk let op return on investment (ROI).

Transparantie
Tot slot vindt Google dat het netwerk een open ecosysteem moet zijn. Transparantie is daarbij erg belangrijk. Google probeert transparantie te realiseren door tools voor adverteerders aan te bieden. Daarnaast laat Google de contactgegevens van affiliates zien, zodat adverteerders eenvoudiger een relatie kunnen opbouwen met de affiliates.

Toekomst
Met deze strategie, waarbij de focus ligt op de drie pijlers, wil Google affiliatemarketing naar een hoger niveau tillen. Volgens de zoekmachinegigant is het door transparantie eenvoudiger om deals te sluiten met specifieke affiliates. De combinatie van transparantie en het aanleveren van optimalisatietools maakt het mogelijk om meer uit affiliatemarketing te halen. Google kan nog niet aangeven wanneer het Google Affiliate Network beschikbaar wordt in Nederland.

Vervolgstap
Google is op dit moment druk bezig met het uitrollen van Google Product Search. Het lijkt erop dat Google eerst Product Search groot wil maken. De stap om dan het Google Affiliate Network in Europa uit te rollen is erg eenvoudig. Google heeft op dat moment namelijk alle productfeeds in bezit (die door adverteerders zijn aangeleverd voor Product Search). Die feeds gebruikt Google als input voor het Google Affiliate Network. Daarmee kan Google relatief snel haar affiliatenetwerk in Europa vergroten en is het zeer eenvoudig voor adverteerders om een affiliate-campagne binnen het Google-netwerk te starten.  

Robert Schippers, Affiliate Marketing Product Manager bij Traffic4u.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2011.