Twinkle | Digital Commerce

Geert-Jan Smits start webwinkel met eigen café

2017-11-08
224101
  • 2:15

Door naast de webshop een café en een online-magazine te starten, wil Flinders designmeubels bij een bredere doelgroep op de kaart zetten. Oprichter en eigenaar Geert-Jan Smits: ‘Bezoekers kunnen ongedwongen een kopje koffie drinken en daarbij kennismaken met design.’

Tekst: Janine Purola

De webshop Flinders.nl dankt zijn naam groten-deels aan de ontdekkingsreiziger Matthew Flinders (Wikipedia), geboren in de achttiende eeuw. ‘We zochten een leuke, frivole naam voor onze webshop in designmeubels’, vertelt Geert-Jan Smits. ‘Flinders ontdekte grote delen van Australië en dat is precies onze kernwaarde; wij willen consumenten design laten ontdekken. Daarbij is de naam Flinders ook bruikbaar in het buitenland.’

Laagdrempelig
Smits is als oprichter van internetadviesbureau Jungle Minds en auteur voor Twinkle kenner van de online-markt. Volgens hem is de meubelbranche nog enigszins een achtergebleven sector online. Consumenten willen immers vaak interieurproducten zien en ervaren. Zeker als het om design gaat. Maar Smits denkt dat ook deze markt, met technologieën als 3D-animatie, rijp is voor het web. ‘Al blijft een tastbare locatie daarnaast wel van belang’, aldus de ondernemer. Toegankelijkheid is volgens hem het sleutelwoord. ‘We willen design bereikbaar maken, zowel op het web als fysiek. We hebben daarom niet gekozen voor een showroom op een bedrijventerrein maar voor een Flinders Café in Amsterdam.’


Geïntegreerd concept
Het Flinders Café, dat in maart de deuren opent, is een samenwerking met de Coffee Company. Het doet dienst als lunchcafé, designwinkel en afhaallocatie van online bestelde producten. Daarnaast zijn er ook vergaderruimtes beschikbaar. ‘Zowel het café als de vergaderruimtes zijn ingericht met producten uit de winkel. Op die manier kunnen bezoekers ongedwongen een kopje koffie drinken en kennismaken met design.’ Ook het kantoor van de webwinkel, waar zes medewerkers werken, grenst aan het café. ‘Hierdoor kunnen wij terplekke als klantenservice optreden. Het is een geheel geïntegreerd concept. Zo bieden we ook maandelijks een workshop aan in het café. Denk hierbij aan het maken van een lichtplan, het opstellen van moodboards of het geven van kleuradvies.'

Online
Uiteindelijk ligt de focus van Flinders.nl wel op online. ‘We zijn en blijven een e-tailer’, aldus Smits. ‘We verwachten dat 70 procent van de verkoop via het internet zal gaan.’ Om ook op het web een meerwaarde te bieden, presenteert de webshop een digitaal magazine. ‘Mensen hebben meer geld over voor een product als ze het verhaal erachter kennen. Die extra informatie willen wij via het magazine verschaffen. Zo hebben we een kijkje genomen bij een meubelfabriek en daar verslag van gedaan. Op korte termijn zullen we ook videocontent aan het magazine toevoegen.’ Op lange termijn staat een uitrol naar het buitenland op de planning, laat Smits weten. ‘Over twee jaar willen we uitbreiden naar Duitsland of Engeland. Daarnaast willen we Flinders als designmerk introduceren.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2011.