Duitsers kochten vorig jaar voor 25,3 miljard euro aan goederen en diensten op internet, 17 procent meer dan in 2009. Vooral de webverkoop van producten groeide sterk, blijkt uit cijfers die TNS Infratest verzamelde in opdracht van het Bundesverband des Deutschen Versandhandels (bvh).
Van de totale e-commerce omzet ging het gros (18,3 miljard euro) naar fysieke goederen. Vorig jaar groeide de online-verkoop van producten (19 procent) ook harder dan die van diensten (13 procent).
Definitie diensten
Anders dan in Nederland zijn reizen en verzekeringen niet in de Duitse cijfers meegenomen. In ons land dragen, door de ruimere opvatting van het begrip diensten, producten en diensten beiden ongeveer evenveel bij aan de online-consumentenomzet, die in 2010 naar verwachting rond de 8 miljard euro uitkwam.
'Catalogi dragend'
Internet tekende vorig jaar voor 60,4 procent van de Duitse verkopen op afstand, tegenover 53,3 procent in 2009. Bvh benadrukt echter dat catalogi een ‘dragende rol blijven spelen in het communicatieproces voor de interactieve handel’. Aan 65 procent van alle aankopen op afstand zou een bladersessie in een papieren gids vooraf zijn gegaan. De belangenclub verwacht dat de inkomsten uit e-commerce dit jaar met 15,5 procent zullen stijgen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Duitse webwinkelomzet met 17 procent gegroeid
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.