Trusted Shops, een Duits bedrijf dat certificaten uitdeelde aan duizenden Europese webwinkeliers, breidt uit naar Nederland. Wijnand Jongen van belangenvereniging Thuiswinkel.org ziet Trusted Shops ‘niet direct als concurrent voor het Thuiswinkel Waarborg’.
Behalve in thuisland Duitsland is Trusted Shops op dit moment actief in Groot-Brittannië, Polen, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk. Nederland en ook Spanje volgen soon, belooft het bedrijf in een persbericht over groeigeld van de Franse bank Credit Agricole.
Kopersvertrouwen
Sinds de start in 1999 maakten al 9.500 webwinkeliers gebruik van de diensten van Trusted Shops, dat webwinkels onder meer voorziet van certificaten en klantbeoordelingen die meer kopersvertrouwen moeten opleveren.
Van de reeds beschikbare Nederlandstalige site van Trusted Shops:
Concurrent voor Thuiswinkel.org
Emerce noemt Trusted Shops vandaag een nieuwe concurrent voor Thuiswinkel.org, met de opmerking dat de Duitse nieuwkomer een commerciële en daarmee een andere achtergrond heeft. In een reactie aan Twinkle wijst Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, ook op dat onderscheid: ‘Wij zijn een belangenvereniging, met een juridische en financiële ballotage. Certificering vind bij ons plaats door een onafhankelijke externe partij, geen slager die het eigen vlees keurt dus. Trusted Shops is geen belangenvereniging, maar een commercieel bedrijf, dat pakketjes met diensten verkoopt aan webwinkeliers. Daar zitten onder meer logo’s bij.’
Brood in logo’s voor webwinkels
De vraag is of Nederlandse webshoppers zich veel gelegen laten liggen aan het onderscheid dat Jongen schetst. De directeur: ‘Het komt mij voor dat het Thuiswinkel Waarborg Nederlandse consumenten hoe dan ook meer zegt dan Trusted Shops. Het is bovendien zeker niet de eerste partij die brood ziet in logo’s voor webwinkels; dit is geloof ik het zestiende keurmerk. Hoewel ik me afvraag of de consument wel geholpen is met al die logo’s, is het aan de markt om uit te maken wie overeind blijft.’
Garantieregeling
Trusted Shops is preferred businesspartner van het Bundesverband des Deutschen Versandhandels (bvh), de Duitse equivalent van Thuiswinkel.org. Het bedrijf biedt webwinkeliers een garantieregeling aan, die klanten compenseert als de shop failliet gaat. ‘Natuurlijk kan dit het vertrouwen van kopers bevorderen’, zegt Jongen. ’Maar uit eigen ervaring weten we dat Nederlanders webwinkeliers in ultimo niet voor zo'n garantstelling willen betalen.'
Ik hoop echt dat alle ondernemers keihard NEE zeggen tegen dit "keurmerk"
Waarom zouden we in godsnaam hiervoor willen betalen als ondernemers? Een thuiswinkel keurmerk kost al genoeg en 9 van de 10 mensen weten niet eens het verschil tussen de verschillende logo's.
Je kan als bedrijf veel beter investeren in je dienstverlening. zorg gewoon dat je bekend staat bij je klanten als eerlijk en goed bedrijf. daar haal je 10 x meer uit dan zo'n duur logo.
BL@@T: Waarom je hiervoor zou willen betalen?
* Omdat een keurmerk kan bijdragen aan een verhoging van je conversie. In die zin kan het geld het al waard zijn, al is goed testen van belang om te zien welk keurmerk werkt (als het werkt) voor jouw klanten.
* Omdat je hiermee een 'keurmerk' krijgt dat al in duizenden Europese winkels wordt gebruikt. Een voordeel voor webwinkeliers die door heel Europa verkopen.
* Omdat de klantbeoordelingen bij kunnen dragen aan het bekend staan bij je klanten als eerlijk en goed bedrijf.
* Daarnaast, maar daar heb ik me niet heel erg in verdiept, zijn klanten van een webwinkel met dit keurmerk verzekerd. Mocht er iets helemaal fout gaan, dan kunnen ze via Trusted Shops altijd hun geld terug krijgen.
Je zegt dat een Thuiswinkel keurmerk al genoeg kost, maar je zegt ook dat bekend staan als eerlijk en goed bedrijf 10x zoveel oplevert dan een duur logo. Ondanks die mening heb je dus toch een Thuiswinkel keurmerk? Heb je gemeten wat het doet voor je conversie? Of wegen andere voordelen op tegen de kosten?
Wij gebruiken dit al enkele jaren in onze Duitse webshop. Met name de "gratis Käuferschutz" is erg populair bij klanten. De jaarlijkse kosten van Trusted Shops zijn een heel stuk lager dan wat we jaarlijks bij Thuiswinkel mogen aftikken. De reactie van Thuiswinkel dat Nederlandse webwinkels niet voor zo'n kopersbescherming willen betalen kan ik dan ook niet helemaal plaatsen....
Ik heb voor mij eigen website onlangs ook een nieuw logo gemaakt met zo een gratis online tool https://gospaces.nl/tools/logo-maker
heeft iemand hier ervaring mee, is dit goed genoeg?
Met mijn webwinkel kom ik dan in de 'Pro' segment. Is het interessant om over te stappen. Even rekenen, 1 jaar proberen, 99 euro opstartkosten, 12 x159 per maand is 2007, ehhh ik sla even over :-)