Meer aandacht zal dit jaar uitgaan naar online-marketingmethodieken die kostenefficiënt zijn. Met als koploper zoekmachineoptimalisatie. Uiteindelijk zal de online-retailer het percentage ‘gratis’ bezoekers moeten maximaliseren om voldoende rendement te behalen.
Affiliatemarketing en zoekmachinemarketing zijn en blijven een belangrijk onderdeel van de marketingmix. Maar SEO zal de winnaar zijn van 2011.
Tekst: Geert Jan Smits
Een van de trends voor 2011 (en verder) is het toenemende belang van SEO in de online marketing mix. Het is een manier van bezoekers trekken die anders is dan de andere methodieken. Want je betaalt niet (direct) voor een bezoeker die via de natuurlijke resultaten van Google of Bing binnenkomt. Waar je bij zoekmachinemarketing en affiliatemarketing betaalt per bezoeker (cost per click of cost per sale), is dat bij SEO niet het geval. Het is de algemene verwachting dat de betaalde vormen van online-marketing alleen maar duurder gaan worden. Dagelijks verschijnen nieuwe webshops die zich mengen in de strijd om de eerste plaats in AdWords. En door de toegenomen concurrentie zullen de vergoedingen bij affiliatemarketing eerder stijgen dan dalen.
In 2011 zullen nog meer traditionele retailers de stap maken naar het web, zoals Bijenkorf, V&D en Hema dat al succesvol hebben gedaan. Hoe kun je je dan toch nog onderscheiden en op een kostenefficiënte wijze bezoekers blijven trekken? Met SEO.
Zoals Siegfried Jongsma op Marketingfacts al constateerde wordt 2011 het jaar van de content. Want heeft u goede content, dan zijn er genoeg websites en sociale media die naar uw site willen linken. En met meer links is de kans groter dat u hoger eindigt in de natuurlijke resultaten van de zoekmachines.
Ook SEO niet gratis
Natuurlijk is ook zoekmachineoptimalisatie niet gratis. U zult meer van uw eigen kracht moeten uitgaan om succesvol te zijn. Bij SEO draait alles om het schrijven en beheren van content die aansluit op de behoeften van uw doelgroep. Content die rekening houdt met bijvoorbeeld de actualiteit, seizoenspatronen en algemene trends in de branche. Goede content trekt links en wordt goed geïndexeerd door de zoekmachines. Maar het schrijven van sterke content is een (op)gave. Bent u hierin succesvol, dan zullen bezoekers via zoekmachines, maar ook via sociale media naar u toe komen. ‘Content is king’. Dat was het al in 2000, maar in 2011 zal het dé mogelijkheid zijn om u te onderscheiden in de online-marketingarena.
User Generated SEO volgens SLI Systems
Content is king, maar niet iedereen is koning in het schrijven van sterke content. Dan kun je het overlaten aan computers, aldus SLI systems. Het Amerikaanse SLI Systems heeft een systeem ontwikkeld waarmee je zoekmachineoptimalisatie kunt automatiseren. SLI noemt het User Generated SEO. In het kort komt het erop neer dat een systeem automatisch geoptimaliseerde landingspagina’s creëert die zijn gebaseerd op de zoektermen die bezoekers op de website gebruiken. Het systeem analyseert het zoekgedrag van bezoekers op de website. Op basis van de gevonden zoektermen creëert het systeem unieke landingspagina’s die dus geoptimaliseerd zijn voor de taal van je klanten. De pagina’s bevatten ‘echte woorden’ die je klanten op dat moment gebruiken, evenals alternatieve woorden.
Pas op!
Maar pas op! In het verleden zijn de ervaringen met dergelijke systemen niet best gebleken. En Google vertelt al jaren dat het eigenlijk niet mag, geautomatiseerde content. Volgens SEO-consultant Roy Huiskes is het niet aan te raden puur te vertrouwen op content die is gegenereerd door machines. Wellicht kunnen ze je wel helpen met de eerste aanzet voor het opstellen van een webpagina. Maar uiteindelijk is en blijft content productie noeste handenarbeid.
Spreek de taal van je bezoekers
Waar het om draait bij succesvolle SEO? De taal leren spreken van je (potentiële) bezoekers. Uiteraard moet je landingspagina’s optimaliseren zodat ze eenvoudig vindbaar en doorzoekbaar zijn voor de spiders van zoekmachines. Hiermee komt de landingspagina hoger in de zoekresultaten te staan op relevante woorden. En dan kan het spel beginnen. Want het is de uitdaging nieuwe klanten te werven die gelijke zoektermen gebruiken als de bestaande bezoekers op je site. Succesvolle SEO is gebaseerd op basis van actualiteit, om hiermee de zoekmachines te bespelen. Veel webshops bepalen nog maar eens per kwartaal of zelfs eens per jaar de zoektermen waarop het bedrijf hoog in de resultaten wilt staan. De hedendaagse webshop is elke dag bezig met het analyseren van site- en zoekgedrag en anticipeert hierop. Zo kun je trends herkennen en hierop direct reageren.
De meute volgen of voorop lopen?
Moet je dan alleen maar luisteren naar het zoekgedrag van je bezoekers? Gelukkig blijft er ook ruimte voor eigen initiatief. Als je alleen luistert naar je klanten, dan zul je nooit trendsettend zijn of echt vooruit lopen op de meute. Zelf heb ik ervaring in de wijnhandel. En de regel was: zodra de zon schijnt, zet je de rosé in de etalage. Dan gaan ze als zoete broodjes over de toonbank. Daarvoor hoef je geen zoekmachines of kassabonnen te analyseren. Dat is gewoon een kwestie van gezond verstand, je klanten begrijpen en trends onderkennen. De succesvolle retailer in de notendop. Daar heeft internet niets aan veranderd.
Geert-Jan Smits is oprichter van internetadviesbureau Jungle Minds en directeur van Flinders.nl.
Dit is de aangepaste versie (2 maart, 14.00u.) van een artikel u eerder op deze plek vond en dat aanvankelijk verscheen in Twinkle 2-2011.
SEO's doen dit al Jaren en Google heeft al jarenlang de boodschap dat het officieel niet mag. Demand Media doet hetzelfde nu met editors en vandaag is net algoritme gelanceerd dat dit soort prutcontent moet voorkomen. Prima tijdstip voor dit artikel dus ;)
User generated content werkt inderdaad erg goed voor SEO!
En nu zonder gekheid: het lijkt mij dat de zin "U zult meer van uw eigen kracht moeten uitgaan om succesvol te zijn" erg moeilijk rijmen is met dergelijke geautomatiseerde software? Om nog maar te zwijgen over de content farm die je dan van jezelf maakt.
Dit artikel staat in schril contrast met wat Google vandaag bekend maakte:
http://googleblog.blogspot.com/2011/02/finding-more-high-quality-sites-in.html
Ik zou er nog eens 2x over nadenken voordat je deze "adviezen" opvolgt.
Slechte tip.. geautomatiseerde content wordt keihard afgestraft door Google. Bovendien is het vaak slecht converterende content.
Helaas: je zult moeten blijven werken voor je geld en zelf je content moeten schrijven en beheren wil je er optimaal resultaat uit halen.
Ik wil iedereen met nadruk afraden om deze techniek toe te passen. Met de redenen die door mijn voorgangers ook genoemd worden. Ik snap dan ook niet zo goed waarom dit artikel aan de doelgroep van Twinkle wordt gepresenteerd. De timing is helemaal opmerkelijk.
Dit artikel is toch niet serieus? 2005 belde net, ze willen hun artikel terug.
Ik kan het niet bepaald onder de noemer user generated scharen. Beetje loos artikel wat geen enkel systeem kan de doelgroep op de juiste manier aanspreken buiten het feit om dat het tegen de quality guidelines ingaat.
Lijkt mij meer 'Machine Generated' content... en waar ook mijn voorgangers al over spreken: dat kan echt niet meer. Had dit soort bad-info niet direct van Twinkle verwacht.
beste allen,
ik snap de heftige reacties op dit artikel wel. SEO overlaten aan machines, dat kan niet de bedoeling zijn. Google kan steeds meer 'echte' kwaliteitcontent onderscheiden van 'nep' kwaliteit. Ik ben benieuwd of een van de reageerders ervaring heeft met SLI? Het is niet per definitie Google trash. Al weet ik dat ervaringen met soortgelijke systemen slecht kunnen zijn.
Dan nu de kern van het artikel. Ik ben van mening dat je
1. moet investeren in goede content (Content is king. Dat was het al in 2000, maar in 2011 zal het dé mogelijkheid zijn om u te onderscheiden in de online-marketingarena)
2. dat je meer op continue basis aan je content en SEO moet werken. Ik zie nog te veel bedrijven eens per jaar naar hun content kijken. Terwijl het zoekgedrag van de consument per dag, per uur, per minuut kan veranderen. Het is de uitdaging HIER op in te spelen. Dat is marketing in mijn ogen, de actuele behoefte van de consument herkennen en hierop reageren. Ook in je SEA activiteiten. En dat is lastig, het kost gewoon FTE's, ervaren webredacteuren and so on.
SEO never has been easy, en dat is maar goed ook. Ik blijf zoeken naar hulpmiddelen, geautomatiseerde hulpmiddelen. Dat ze momenteel nog niet voldoen, dat zou best kunnen.
Onzin, de meeste SEO's laten het liefst zoveel mogelijk over aan machines, maar beseffen ook ter dege waar ze te kort schieten.
1. eens, maar dat is niet op de juiste manier verpakt nu, ben ik bang.
2. eens, maar ook dat is niet echt de strekking.
Het probleem zit juist in alle 'shortcuts' waarbij de scheidingslijn zo vaag is dat een volleerd SEO zich er amper aan wil wagen, door juist dit soort middelen te adviseren spring je van strategie naar tactiek, waardoor de strategie over lijkt te worden. Dat is vast niet de strekking van je artikel geweest.
Overigens,
Ik heb het artikel aangepast en een quote van Roy Huiskes hierin verwerkt. Dit artikel zal spoedig op Frankwatching verschijnen. Mochten jullie interesse heben, dan mail ik 't alvast.
Ah, ik ben benieuwd!
@allen: ook op deze plek zullen we melding maken van de aanpassingen in het artikel.
Geert Jan Smits heeft het artikel na de op- en aanmerkingen van mensen die erop reageerden aangepast. Hierboven vindt u die aangepaste versie, waarin kanttekeningen worden geplaatst bij de inzet van User Generated SEO, zoals ingezet door SLI Systems. In de volgende papieren Twinkle zal worden verwezen naar deze aangepaste versie.