Twinkle | Digital Commerce

'D-reizen praat met klokkenluider Tjingo'

2017-11-11
180101
  • 1:49

D-reizen overweegt samen te gaan werken met Tjingo.nl, een site die klanten standaard 5 procent korting biedt. Jan van der Tempel, oprichter van Tjingo, zou aan de basis staan van de invallen bij reisorganisaties door de NMa, die ook aan D-reizen een bezoek bracht.

Dat schrijft Reisrevue vandaag. Het vakblad kreeg inzage in wat het zelf het ‘Tempel-dossier’ noemt, orders vol met informatie die Tjingo’s Jan van der Tempel verzamelde over vermeende kartelvorming, prijsafspraken en machtsmisbruik in de reisbranche. Volgens Reisrevue staat het dossier, getiteld ‘De pakketreizenmarkt in Nederland, van agentuurovereenkomst tot branchebreed kartel’, 'vrijwel zeker' aan de basis van het onderzoek dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is gestart.

'Niets te verbergen'
Van der Tempel had zijn dossier afgeleverd bij TUI, waartegen hij eerder dit jaar een gevoelige juridische nederlaag leed. TUI had volgens Reisrevue net besloten de paperassen zelf naar de NMa te brengen ‘om een reputatiebeschadigend verrassingsbezoek te voorkomen’. Volgens CEO Steven van der Heijden had TUI immers niets te verbergen. ‘Jammer genoeg haalde de actualiteit ons in’, zegt hij.

Inval bij D-reizen
Na de invallen bij TUI, OAD, Thomas Cook en reiskoepel ANVR vorige week, bracht de NMa deze week een onaangekondigd bezoek aan D-reizen. Zo’n bezoek brengt de autoriteit alleen als er een vermoeden bestaat van overtredingen van de Mededingswet.

'Creatieve ondernemers
Opmerkelijk is dat D-reizen juist in deze fase aangeeft een samenwerking met Tjingo niet uit te sluiten. In Reisrevue zegt topman Steven van Nieuwenhuijzen: ‘Ik keur niet gelijk jonge marktpartijen met frisse ideeën af. Achter Tjingo zitten creatieve ondernemers die hun ict en marketing goed op orde hebben en veel traffic genereren op internet. Daar kijkt D-reizen ook naar.’

Niet populair
Tjingo, tot een goed jaar geleden bekend als Vakantiekaart.nl, maakte zich de afgelopen jaren niet populair bij met name touroperators. Hun reizen worden tegen lagere prijzen aangeboden op Tjingo.nl en afgehandeld door reisbureaus die daarmee samenwerken.

De consument krijgt standaard 5 procent korting bij Tjingo. De prijsstunter deelt de resterende marge met het reisbureau dat fungeert als afhandelende retailpartner. Andere reisbureaus, die wel met de betrokken touroperators maar niet met Tjingo werken, zijn daar ook niet blij mee.