Webwinkeliers moeten elektrische producten die zijn afgedankt accepteren van consumenten. Online-retailers draaien zelf op voor de kosten die de klant daarvoor moet maken. Dat is de uitkomst van een stemming in het Europees Parlement.
Na ontvangst moeten de afgedankte artikelen worden getest op herbruikbaarheid, schrijft het Financieele Dagblad over de nieuwe richtlijn, die nog door de lidstaten van de Europese Unie moeten worden goedgekeurd. Daarin worden webwinkeliers volgens het FD ook verplicht gesteld om kapotte producten retour te nemen zonder kosten voor de consument.
Hergebruik
Met de nieuwe regels wil Brussel het hergebruik van elektrische apparaten en grondstoffen daarvoor bevorderen. Tegelijkertijd wil de EU de illegale export naar ontwikkelingslanden een halt toeroepen. Grote fysieke winkels zijn in de Europese regels gelijkgeschakeld met webwinkels: ook zij moeten afgedankte artikelen aannemen. Voor kleinere winkeliers geldt deze verplichting niet.
Inzamelingspunt
In een persbericht over het besluit van het het Europees Parlement staat een en ander als volgt omschreven:
Consumenten moeten hun elektrisch en elektronisch afval naar inzamelingsfaciliteiten brengen, zoals ze dat nu al gratis kunnen doen. De Europarlementsleden vinden bovendien, dat consumenten klein afval op een inzamelingspunt bij de detailhandel zouden moeten kunnen inleveren. Die verplichting zou niet gelden "voor micro-ondernemingen die op een zeer klein oppervlak werkzaam zijn" (de definitie daarvan moet door de Europese Commissie worden uitgewerkt).
En dan komt het:
"Afstandsverkopers" (bijvoorbeeld via het internet) zouden wel onder inzamelregeling vallen. Volgens de Europarlementsleden moeten eindgebruikers uiterst kleine hoeveelheden afval terug kunnen sturen "zonder hiervoor kosten te hoeven maken, met inbegrip van porto- of bezorgkosten.’
'Regelrechte ramp'
Detaillhandel Nederland, dat de belangen van 110.000 winkeliers behartigt, stelt in een eerste reactie dat de nieuwe regels een 'regelrechte ramp' zijn. 'Het Europees Parlement degradeert winkels tot milieustraat', aldus de belangenclub op de eigen site. Thuiswinkel.org was vanmorgen niet bereikbaar voor commentaar.
Waarom moet dat nou weer gratis verzonden worden naar een webwinkel? Mijn benzine moet ik toch ook zelf betalen als ik als particulier naar de stort ga om oude apparatuur gratis in te leveren. Laat de klant dat zelf wegbrengen bij de gemeente. Dit is toch dubbelop? Eerst kosten maken om het pakket bij de webwinkel te krijgen en die moet het vervolgens zelf ook weer weg gaan brengen. Hoezo extra kosten en vervuiling. Wie heeft dit toch verzonnen!?
Dus iedereen mag zomaar naar een willeurige webshop zijn oude troep sturen en dat nog ongefrankeerd doen ook?
Dus de webshop moet die ruim 14 euro (minimaal) voor al die ongefrankeerde zendinegn maar voor zijn rekening gaan nemen?
ze zijn echt helemaal debiel geworden daar!
Weer iets waarin stenen winkels bevororrecht worden ten opzichte van webshops.
Een stenen winkel moet het retour nemen maar hoeft niet de reis en parkeer kosten van de klant te vergoeden maar de webwinkel moet wel 14 euro vergoeden voor klant.
Als dat er doorkomt zal ik het volgende doen: ik ga mijn klanten adviseren het pakje inderdaad ongefrankeerd te versturen met verzoek op het pakket geen afzender te vermelden en ook in het pakje geen afzender informatie te stoppen.
Vervolgens als TNT het hier afleverd zal het pakje geweigerd worden (alle ongefrankeerde zendingen worden hier geweigerd). TNT neemt het dan weer mee terug om terug naar afzender te sturen maar doordat die niet bekend is gaat het naar een onderzoeks centrum die de verpakking opend opzoek naar adres. die is er niet dus zullen ze het pakje weggooien of alsnog zonder kosten bij geadresseerde(webshop) afleveren.
Dan dus maar TNT met die ellende en kosten opschepen!
Waarom moet ik straks een broodrooster retour nemen terwijl ik alleen cartridges verkoop??
Er bestaan strenge regels voor transport van afval. Ik denk niet dat TNT afvaltransporteur wil worden. En veel online winkels zullen de zendingen niet accepteren, dus mag TNT het dan weer op eigen kosten meenemen. Denk het niet
Kortom ik denk dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen. Als je cartridges verkoopt zullen klanten denk ik je geen koelkast gaan opsturen. Misschien wel een oude cartridge? Gewoon een persbericht dat naar buitenkomt zonder dat er over is nagedacht.
De kosten voor het terugsturen zullen gewoon doorberekend worden in de prijzen. De klant betaald het uiteindelijk zelf.
Waanzin, echt weer bedacht van achter iemand zijn bureau die de realiteit van alle dag uit het oog verliest. Bij ons is de levensduur van een skelter ongeveer 8 jaar, daarna wordt die meestal opgelapt en gaat die het tweedehandscircuit in. ik verwacht niet zoveel problemen, echter ook niet voor andere shops. Het gemak van de klant staat centraal en deze zal niet zo snel naar het postkantoor gaan en een pakketje willen opsturen, doos regelen dichtplakken, adres opzoeken waar het heen moet, etc. Een belletje naar grofvuil vinden ze makkelijker en de ondergrondse vuilcontainers al helemaal.