TUI Nederland gaat afnemers verbieden reizen met korting te verkopen. Veel reisbureaus houden websites in lucht waarop reizen tegen korting worden aangeboden. Ze delen de marge feitelijk met de klant, maar TUI wil die praktijk een halt toeroepen.
TUI Nederland houdt graag de regie over de prijzen van zijn reizen. ‘Hoge kortingen zijn ons een doorn in het oog’, zegt Topman Stefan van der Heijden in het laatste nummer van TravMagazine. ‘Vijf tot zeven procent structurele korting is geen uitzondering. Het lijkt daardoor alsof we via het reisbureau te duur verkopen en het duwt ons qua imago in de discounthoek. Dat ondergraaft onze product-prijspropositie en holt ons product uit.’
Clausule
Volgens Van der Heijden storen ook andere touroperators zich aan de kortingen die reisorganisaties bieden. ‘Maar niet iedereen kan het zich permitteren om zo’n besluit te nemen’, wijst hij op het kortingverbod dat TUI gaat opnemen in agentuurovereenkomsten. De clausule zou TUI ‘miljoenen euro omzet’ kunnen kosten, aldus de topman.
Tjingo-zaak
Enkele jaren geleden verzette TUI Nederland zich met succes tegen de verkoop van zijn producten op Tjingo.nl. Een paar reisorganisaties die klant waren bij TUI verkochten reizen op die kortingssite. De rechter oordeelde toen dat de touroperator de toegang tot zijn aanbod mag weigeren aan agenten die reizen met extra korting aanbieden op Tjingo.nl. Van der Heijden reageerde verheugd op het vonnis. ‘Wij mogen zelf bepalen via wie we onze content verkopen en tegen welke voorwaarden’, zei hij destijds tegen Reisrevue. ’Dat betekent dat we de regie in eigen hand kunnen houden.'
Aanvechten
De Tjingo-zaak ging in essentie om verkoopplaatsen, niet om verkoopprijzen. Hoewel de NMa (thans ACM) begin vorig jaar paal en perk stelde aan kortingsverboden, denkt Van der Heijden nu juridisch sterk te staan. Hij zegt tegen TravMagazine: ‘De NMa bepaalde niet zo lang geleden dat een touroperator een vaste prijs mag opleggen als er sprake is van een eigenlijke agentuurverhouding. Als een partij het toch wil aanvechten, dan zij dat zo.’
Travel 30
Touroperator TUI Nederland, eigenaar van onder andere de labels Arke, Holland International en Kras, is zelf de op drie na grootste online reisverkoper van Nederland; met een omzet van 100 miljoen euro in 2011 bezet het bedrijf de 4e plek in de Travel 30, onderdeel van de Twinkle100.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
TUI Nederland verbiedt korting op reizen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.