Twinkle | Digital Commerce

Social media is niet gratis

2017-05-26
180101
  • 1:44

Tijdens de Webwinkel Vakdagen afgelopen week puilden alle sessies waar het woord 'social media' - of een verbastering daarvan - in voor kwam, weer enorm uit. Na SEO en conversieoptimalisatie is sociale media, net zoals vorig jaar, een van de populairste onderwerpen op de beurs.

Ook bij mijn twee sessies (één over social commerce, en éénn over Vroege Vogel) hing men met de voeten buiten de zaal. Ik heb veel mensen gesproken over de inzet van Facebook, Hyves en Twitter ter ondersteuning van de verkoop bij webwinkels en het valt mij op dat veel personen nog steeds in de veronderstelling zijn, dat het gebruik van sociale media gratis is.

Wéér Dell, Zappo's, Old Spice en Starbucks
Los van de discussie met welk doel en hoe dergelijke media exact ingezet worden, is het gebruik niet gratis. De inzet kost namelijk tijd, en dit onderdeel wordt regelmatig over het hoofd gezien. Iedereen rept over succesvolle praktijkvoorbeelden - ik heb Dell, Zappo's, Old Spice en Starbucks allemaal wéér voorbij horen komen - maar kijkt hierbij alleen naar de uitkomst en niet naar de inspanning die gedaan wordt. Bij de genoemde voorbeelden zijn hele afdelingen betrokken, en hier zijn direct kosten aan verbonden.

Tijd
Het onderhouden van een blog, een videokanaal en zelfs een Twitter-account kan veel tijd in beslag nemen. Dit ongeacht of dat deze kanalen campagnematig of structureel toegepast worden. Daarnaast is er tijd nodig om de kennis te verzamelen en deze content op te maken volgens kanaal-specifieke eigenschappen (video, tekst, audio en dergelijke).

Techniek
Naast tijd kan techniek ook een kostencomponent zijn; een blog in de huisstijl, tools die je helpen om te rapporteren of technische koppelingen met andere systemen zijn hier voorbeelden van.

Fabeltje
Ik begrijp het misverstand; de drempel om in te stappen is laag - een Facebook-pagina is immers zo aangemaakt - en de succesverhalen vliegen ons om de oren. Maar dat de inzet van sociale media gratis is, is een fabeltje. Misschien helpt het als we per tweet moeten gaan betalen?