Twinkle | Digital Commerce

PAN maakt regels voor toolbar-gebruik door affiliates

2017-05-27
181101
  • 1:32

Het Platform Affiliate Netwerken (PAN) wil dat affiliates transparant zijn over de inzet van toolbars. Als een affiliate van een aangesloten netwerk zich niet houdt aan opgestelde eisen, zullen alle vier PAN-leden niet langer zaken met hem doen.

Dat zegt voorzitter Thomas Joosten van PAN, in 2009 opgezet door zijn bedrijf M4N en de netwerken Daisycon/Paxz, TradeDoubler en Zanox. Volgens Joosten neemt het gebruik van toolbars door affiliates vooral in het buitenland toe en worden ook in ons land initiatieven met toolbars zichtbaar. In het verleden stuitten praktijken van onder meer Shopfish.nl hier op verzet.

Drie eisen
Om te voorkomen dat Nederlandse affiliates ‘te slechter trouw’ omspringen met het fenomeen, heeft PAN drie eisen voor de inzet van toolbars opgesteld: consumenten moeten de toolbar via een opt-in installeren, ze moeten zich bewust zijn van de gevolgen van het gebruik ervan en cookies of varianten daarop mogen alleen bij een actieve doorklik naar de adverteerder worden geplaatst. Joosten: ‘Het gaat om een mentale actie van de consument om ergens naartoe te gaan. Hij moet zich ervan bewust zijn dat het om een marketingactiviteit gaat.’

Meerwaarde
Het gebruik van toolbars door affiliates kan op deze voorwaarden een meerwaarde bieden voor alle betrokken partijen, meent Joosten. Als affiliates na een waarschuwing weigeren aan de opgestelde regels te voldoen, zullen ze in het vervolg door alle PAN-leden worden geweigerd. Joosten verwacht dat ook andere affiliatenetwerken zich aan de regels zullen conformeren.

Standpunt vormgeven
PAN roept affiliates en adverteerders overigens op hun ervaringen met toolbars te delen: ‘We blijven graag in discussie. We zullen ons standpunt steeds verder gaan vormgeven. Het is een ongoing proces’, aldus Joosten. Hij voegt toe dat PAN dit jaar meer standpunten naar buiten wil brengen, onder meer over conversieattributie en view tracking.