Het Platform Affiliate Netwerken (PAN) wil dat affiliates transparant zijn over de inzet van toolbars. Als een affiliate van een aangesloten netwerk zich niet houdt aan opgestelde eisen, zullen alle vier PAN-leden niet langer zaken met hem doen.
Dat zegt voorzitter Thomas Joosten van PAN, in 2009 opgezet door zijn bedrijf M4N en de netwerken Daisycon/Paxz, TradeDoubler en Zanox. Volgens Joosten neemt het gebruik van toolbars door affiliates vooral in het buitenland toe en worden ook in ons land initiatieven met toolbars zichtbaar. In het verleden stuitten praktijken van onder meer Shopfish.nl hier op verzet.
Drie eisen
Om te voorkomen dat Nederlandse affiliates ‘te slechter trouw’ omspringen met het fenomeen, heeft PAN drie eisen voor de inzet van toolbars opgesteld: consumenten moeten de toolbar via een opt-in installeren, ze moeten zich bewust zijn van de gevolgen van het gebruik ervan en cookies of varianten daarop mogen alleen bij een actieve doorklik naar de adverteerder worden geplaatst. Joosten: ‘Het gaat om een mentale actie van de consument om ergens naartoe te gaan. Hij moet zich ervan bewust zijn dat het om een marketingactiviteit gaat.’
Meerwaarde
Het gebruik van toolbars door affiliates kan op deze voorwaarden een meerwaarde bieden voor alle betrokken partijen, meent Joosten. Als affiliates na een waarschuwing weigeren aan de opgestelde regels te voldoen, zullen ze in het vervolg door alle PAN-leden worden geweigerd. Joosten verwacht dat ook andere affiliatenetwerken zich aan de regels zullen conformeren.
Standpunt vormgeven
PAN roept affiliates en adverteerders overigens op hun ervaringen met toolbars te delen: ‘We blijven graag in discussie. We zullen ons standpunt steeds verder gaan vormgeven. Het is een ongoing proces’, aldus Joosten. Hij voegt toe dat PAN dit jaar meer standpunten naar buiten wil brengen, onder meer over conversieattributie en view tracking.
Zoals waarschijnlijk velen binnen de affiliate markt weten is aanleiding van deze statement het feit dat één van de grotere affiliates in Nederland een onderzoek heeft ingesteld naar de effecten van een toolbar. Daarom is een standpunt gewenst vanuit het PAN.
Wat het stuk nalaat wat mij betreft is een beargumentatie vanuit het PAN van deze koerswijzigingen. Eerdere initiatieven van Shopfish en Splinq werden door alle netwerken afgewezen.
Ik quote: Roger Kenbeek van Zanox liet in een reactie op de Twinkle-berichtgeving weten dat toolbars niet zijn toegestaan in de Nederlandse gedragscode van het netwerk. (Twinkle magazine)
Ik qoute:Jesse van M4N: Een dergelijke plugin biedt geen enkele toegevoegde waarde voor een adverteerder en is ook nog eens nadelig voor affiliates. Voor ons een duidelijke zaak om niet mee samen te werken. (affiliateforum.nl)
Teruglezend hadden deze toolbars dezelfde functionaliteit, te weten:
- Je moet hem installeren
- Je moet bewust een klik maken om de cookie te plaatsen
De derde eis die is benoemd vind ik een interessante: ze (consument, mijn intepretatie) moeten zich bewust zijn van de gevolgen van het gebruik ervan. Dus een consument moet zich er van bewust zijn dat bij het bewust klikken op een toolbar mogelijk een andere partij nadelig effect ondervind?
Maar blijkbaar zijn deze bezwaren weggenomen op basis van ervaringen uit het buitenland. Of had Floris de Haes van Shopfish had helemaal gelijk toen hij in het artikel van 1 maart 2010 zei:Het is wachten tot een grote partij opstaat?
Het zou heel mooi zijn als vanuit de PAN, naast het onderzoek van de affiliate, een beargumenteert verhaal komt op basis van ervaringen uit het buitenland waaruit blijkt dat een toolbar van toegevoegde waarde kan zijn voor een merchant.
Tenslotte wil ik een opmerking maken over een statement vanuit het PAN: Als affiliates na een waarschuwing weigeren aan de opgestelde regels te voldoen, zullen ze in het vervolg door alle PAN-leden worden geweigerd. Ik vraag mij af of het PAN hiermee aangeeft de verantwoordelijkheid voor de controle over de inzet van Toolbars op zich te nemen en dat de veel besproken central blacklist een feit is?
@Ralph: helaas is het standpunt van PAN, zoals naar de media gestuurd, (nog) niet te vinden op de site van het netwerk. Hierboven staat mijn samenvatting, na een gesprek met Joosten.
Volledigheidshalve vind je hieronder de volledige tekst (afgezien van de afsluitende plichtplegingen) uit het persbericht:
PAN neemt standpunt in over inzet toolbars door affiliates
Amsterdam, 5 januari 2011 Het Platform Affiliate Netwerken (PAN), dat is opgericht om de kwaliteit binnen de affiliatebranche te bewaken, komt met een richtlijn voor het gebruik van toolbars door affliates. Affiliate-toolbars dienen volgens de branchevereniging aan drie eisen te voldoen: een opt-in van de gebruiker, de toolbar moet actief gebruikt worden bij het surfen en de registratie van verkopen mag pas plaatsvinden nadat de gebruiker de website van een adverteerder heeft bezocht.
Een toolbar is een taakbalk met knoppen die de consument kan toevoegen aan de browser. Toolbars kunnen heel effectief zijn en de gebruikerservaring verbeteren door bijvoorbeeld verschillende desktopfuncties op te starten of opdrachten via internet uit te voeren. Toolbars bieden uiteenlopende functionaliteiten zoals RSS-feeds, pop-upblockers, rekenmachines of zoekmachines. Een voorbeeld hiervan is de toolbar van Google.
Toolbars worden gratis aangeboden, ook door affiliates. Het is echter mogelijk om, als de toolbar eenmaal geïnstalleerd is, bij gebruikers affiliate links van diverse adverteerders te plaatsen zonder dat de gebruiker daar expliciet toestemming voor geeft.
Standpunt PAN
Om transparantie in deze werkwijze te bieden hebben de leden van het PAN, Daisycon/ Paxz, M4N, TradeDoubler en Zanox, een standpunt ingenomen over het op een juiste manier inzetten van deze toolbars. Zij stellen de volgende voorwaarden.
Affiliate links mogen alleen gebruikt/aangeroepen worden als:
1. Consumenten de toolbar volledig bewust en actief, via een opt-in, installeren.
2. Consumenten de toolbar bewust gebruiken om naar de website van een adverteerder te gaan en als de consument op de hoogte is van het feit dat de distributeur van de toolbar als affiliate optreedt, cq een vergoeding zal ontvangen voor een eventuele transactie bij de adverteerder.
3. De consument bewust en actief naar de adverteerder doorklikt.
Het PAN roept affiliates en adverteerders op hun ervaringen met het inzetten van nieuwe toolbars te delen. Op basis van feedback vanuit de markt, zal het PAN kijken of de toolbars gebruikt worden volgens de richtlijnen en zal het zijn standpunt steeds verder vormgeven. Het PAN is voornemens in 2011 vaker standpunten in te nemen om richting te geven aan marktpartijen.
@arjan: dank voor de snelle reactie.
Kritisch in het verhaal vanuit de PAN is naar mijn mening:
"Consumenten de toolbar bewust gebruiken om naar de website van een adverteerder te gaan"
Dit impliceert dat een toolbar die de consument informeert over het verkrijgen van een korting, nadat de consument via een andere affiliate, zoekmachine of andere online discipline de winkel bezoekt van de merchant niet is toegestaan.
Dat zou wat mij betreft een positieve ontwikkeling zijn.
Ik wil graag ook nog wat zeggen als adverteerden EN affiliate. Tot op heden heb ik nog geen enkele toolbar gezien waarbij het echt om de toegevoegde waarde gaat, naast het enkel cookie droppen. De reden van deze richtlijn, de Euroclix toolbar, laat ook weer zien dat het hier enkel gaat om het cookie droppen zonder toegevoegde waarde voor de Adverteerder. Zie de uitleg op de site http://goo.gl/DyXFc (mirror) http://goo.gl/VZbH1 (euroclix).
Er staat letterlijk "Met de Clix Assistent vergeet je dus nooit meer om Clix te verdienen als je toch al van plan was om bij een bepaalde webwinkel te kopen." Het lijkt mij duidelijk dat dit niet de bedoeling is en dat deze toolbar buiten de richtlijnen valt.
Als PAN dit wel toestaat dan is dat een slecht teken voor de branche, want dit dien enkel het doel van de betreffende affiliate en het affiliate netwerk. Andere affiliates maken nooit kans om bij een bezitter van een toolbar nog een sale te genereren, en de merchant zal bij deze toolbar gebruikers altijd de portemonnee moeten trekken.
Als adverteerder zou ik deze partijen dus altijd afkeuren en zou het waarderen als de netwerken inzichtelijk maken welke affiliates de toolbar inzetten.
Kan PAN reageren of deze concrete Euroclix case wel of niet onder de voorwaarden valt?
@all,
Ik destileer op hoofdlijnen 3 discussielijnen.
1) Waarom komt PAN met deze richtlijn en waarom is standpunt bijgesteld? We zullen vanuit het PAN een verklaring hierop formuleren en er op terug komen na 21 januari want dan is er een overleg.
2) Handhaving van regels
Het artikel verwoordt het anders dan ik heb aangegeven. Ik heb een voorbeeld gegeven van hoe we regels zouden kunnen gaan toepassen. Het Pan zal zodra de code of conduct uitgewerkt is en door de leden vergadering goed gekeurd duidelijk kunnen aangeven hoe gehandhaafd wordt. Voorlopig committeren de leden zich aan de standpunten en zullen de netwerken naar handelen mocht het nodig zijn in algemeen overleg.
3) Het hogere nut van toolbars en toegevoegde waarde voor consumenten. Op deze discussie zullen we vanuit het PAN ook een reactie formuleren.
Thomas Joosten
Voorzitter
http://www.vpan.nl