Twinkle | Digital Commerce

Amazon test wekelijkse bezorgservice

2017-11-11
180101
  • 1:08

Amazon test een nieuwe bezorgdienst die levensmiddelen en andere producten gratis aan huis bezorgt: AmazonTote. De wekelijkse boodschappen zijn de inzet van een strijd die Amazon aanbindt met supermarktgigant Wal-Mart, aldus analisten.

Onder de vlag van Amazon Fresh experimenteert de grootste webwinkelier ter wereld al sinds 2007 met de bezorging van levensmiddelen. Afgelopen jaar werden in Duitsland en Groot-Brittannië boodschappenservices gestart.

Ook boeken en dvd's
AmazonTote onderscheidt zich van deze initiatieven door de gratis levering - geen abonnement, minimale orderwaarde of andere kosten - en de optie om ook andere dan supermarktproducten te kopen, zoals boeken en dvd’s. De dienst (FAQ's hier) wordt momenteel getest in home town Seattle. Producten worden op een vast moment in de week door Amazons eigen trucks bezorgd. De artikelen zitten in herbruikbare zakken, wat de naam van de nieuwe dienst verklaart.

'Huis niet uit'
Door de gratis bezorgin en het enorme assortiment wil Amazon supermarktgangers verleiden hun boodschappen voortaan online te doen. ‘Ze willen een situatie creëren waarin mensen hun huis nooit meer uit hoeven om wat dan ook te kopen’, verklaart Fiona Dias van GSI Commerce tegen The Wall Street Journal.

Wal-Mart
Overigens probeert ook Wal-Mart, de grootste retailketen ter wereld, steeds nadrukkelijker om online-kopers aan zich te binden, onder meer door investeringen in pickups.