Twinkle | Digital Commerce

Webshopper mist regie over logistieke afhandeling

2017-05-27
180101
  • 1:44

Bijna driekwart (73 procent) van de grotere Nederlandse webwinkeliers biedt de consument geen keus voor een aflevermoment. Bij één op de vijf shops (19 procent) kan de klant een dag kiezen, veel minder webwinkeliers laten de klant een dagdeel (3 procent) of tijdvak (3 procent) selecteren.

Dat blijkt uit een analyse van DeliveryMatch, een nieuw bedrijf dat is opgericht door de logistieke adviesbureaus Simtrec (Roland Slegers) en E-sharp (Nando van Essen) en door ShipitSmarter.com. Slegers en Van Essen namen de logistiek en de communicatie daarover van 125 grote Nederlandse webwinkels onder de loep, waaronder veel pakketverzenders uit de Twinkle100.

Consument overgeleverd
De consument is in de meeste gevallen nog steeds overgeleverd aan de webwinkelier als het gaat om de vraag wie zijn bestelling wanneer en waar bezorgt, blijkt uit de resultaten van Van Essen en Slegers. Enkele bevindingen op een rij:

  • Bij 15 procent van de webwinkels is het niet mogelijk een ander afleveradres te kiezen. Bij 60 procent kunnen shoppers één alternatief adres invullen, bij 25 procent van de shops twee of meer.
  • Negen van de tien webwinkeliers maken geen gebruik van een landelijk afhaalnetwerk van bijvoorbeeld Kiala of DHL. Wel beschikt 45 procent over een eigen afhaalpunt.
  • Klantkeuze in wie een pakje bezorgt is uitzonderlijk: 95 procent van de shops werkt met één bezorgpartij, 5 procent heeft er twee in de aanbieding.
  • Precies de helft van de webwinkels geeft duidelijk aan of een product voorradig is, 35 procent biedt geen voorraadinfo en bij 15 procent is die info niet actueel of te algemeen.
  • Van de webwinkels biedt 29 procent al op de homepage informatie over de levertijd. Bij 49 procent van de shops is de levertijdinfo concreet en 51 procent belooft binnen 24 uur te bezorgen.

Bezorgwensen
Van Essen en Slegers presenteerden vorig jaar al een onderzoek naar de bezorgwensen van Nederlandse webshoppers, die betere levering zonder extra kosten zeiden te willen.

Downloaden
De resultaten uit de nieuwe analyse, inclusief goede en minder goede binnenlandse voorbeelden, zijn verwerkt in een document dat is op te vragen via info@deliverymatch.nl.