Als je een webwinkel begint dan wil je natuurlijk het liefst dat iedereen bij jou op de website komt. Dat niemand je concurrenten kent en het liefste laat je ze zelf ook links liggen. Toch? Fout! Webwinkeliers werken juist steeds meer samen! Zelfs partijen die in elkaars assortiment actief zijn.
Klanten werven met partners
Bij de start van e-commerce gebeurde het werven van klanten vooral in kanalen als zoekmachines of offline-reclame en dus kon je het tijdens de start prima alleen af. Maar zodra zoekmachines links belangrijk begonnen te vinden werd het samenwerken ook steeds belangrijker. Samenwerken met leveranciers of partners die naar jouw website wilden verwijzen.
Amazon primeur?
Een van de webwinkels die het samenwerken direct serieus nam was, hoe kan het ook anders, Amazon.com. Een van de eerste webwinkels die succesvol gestart is met affiliatemarketing. Bij affiliates draait het om het delen van omzet waarbij andere partijen voor de marketing hebben gezorgd. Affiliatemarketing is inmiddels een serieuze markt waarbij webmasters, webwinkeliers en leveranciers steeds vaker samenwerken.
Social media
Bijna alle webwinkeliers hebben de voordelen van social media ontdekt. Met name Twitter, maar ook Facebook en Hyves blijken bij webwinkeliers populair. Webshopeigenaren volgen en twitteren massaal met elkaar en de grootste delers blijken hier ook de meest populaire accounts. Niet voor niets wordt over social media vaak gezegd:
'You used to own what you had. Now you own what you share.'
Social media en affiliatemarketing zijn voor de hand liggend voor het samenwerken, maar het blijft zeker niet beperkt tot deze zaken. Webwinkels onderling zoeken de samenwerking steeds vaker op. Soms grootschalig, zoals met de dag zonder verzendkosten. En soms kleinschalig, zoals met het samenstellen en samen verspreiden van een folder, flyer of wedstrijd.
Koopzondag online?
Een initiatief dat al langer bestaat is de KZO/KAO, oftewel de Koopzondag Online en de Koopavond Online. Terwijl eind november in de politiek besloten werd om het aantal fysieke koopzondagen beperkt te houden, worden de koopzondagen online steeds bekender. Inmiddels zijn er ruim honderd webwinkels die gezamelijk acties bedenken en promoten. Dat het succesvol is blijkt wel uit het feit dat zich na elke grote actie weer tientallen webwinkels aanmelden.
Delen is het nieuwe hebben. Was een merk vroeger online sterk als het een goedbezochte eigen website had, tegenwoordig zijn er prijzen als websites massaal de traffic delen met social media en elkaar.
Met wie deel jij je content, productacties en marketingbudget?
DHZbeveiliging.nl deelt helemaal niets met collega's.
We hebben juist last van collega's in het zelfde segment, ze nemen nu al te veel teksten, prijzen en afbeeldingen over.
Klanten kijken steeds vaker alleen naar de prijs, en waar het dan vandaan moet komen maakt ze niets uit.