De Europese Commissie begint een diepgaand onderzoek naar de internetzoekmachine Google. Google is voor veel internetwinkels een life line, met name de wat kleinere webwinkels zijn vaak volledig afhankelijk van de zoekmachine.
De zoekmachine is daarmee een onmisbare dienst geworden in het dagelijks bestaan. Niet alleen van consumenten, maar ook dus van webwinkels. Sophie in ’t Veld, Europarlementariër voor D66 stelde dat het ‘onaanvaardbaar is als hierin wordt voorzien door een onderneming die 90 procent van de markt in handen heeft’. Grote vraag is natuurlijk of Google zijn dominante positie misbruikt.
Benadeeld
Brussel reageert met dit aangekondigde onderzoek op klachten die het begin van het jaar kreeg van de Franse zoekmachine Ejustice.fr en de prijsvergelijkingsites Foundem en Ciao. De kritiek ging voornamelijk over de plaats die hun websites innemen in de zoekresultaten die Google geeft. Dit geldt zowel voor de reguliere als voor de gesponsorde verwijzingen, waarbij ze zouden worden benadeeld ten gunste van Googles eigen diensten.
Zorg wegnemen
Het grote probleem is daarbij dat het voor een ieder volstrekt onduidelijk is hoe de zoekresultaten tot stand komen. Alhoewel Brussel naar eigen zeggen geen aanleiding heeft om te denken dat Google de regels zou hebben overtreden, wil ze alleen de zorg wegnemen en meer duidelijkheid verschaffen. Ook webwinkels hebben geen flauw benul op welke wijze zoekresultaten bij Google tot stand komen. Over het achterliggende algoritme is immers weinig tot niets bekend.
Transparanter
Het onderzoek gaat enkele maanden duren. De uitslag is nog onzeker. Webwinkels zien graag dat Google meer openheid geeft over de manier waarop het zijn rankings samenstelt. Zij zien graag dat Google transparanter wordt en dat uitgesloten wordt dat Google eigen ondernemingen voorrang krijgen in de zoekresultaten. Dit zal ongetwijfeld niet de laatst blog over het onderwerp worden..
Google wil zo min mogelijk bedrijfsgeheimen vrijgeven, dus ik ben benieuwd naar de uitslag van het onderzoek. Wordt vervolgd.
Grappig dat ze er nu mee komen. De dominatie was enkele jaren (maanden?) geleden nl. nog veel groter. Nu met de komst van social media zijn er al veel webwinkels die vindbaarheid dan maar gewoon overslaan en zich puur op die kanalen richten. Google is nog zeker niet op zijn retour, maar onafhankelijk zijn van Google is zeker al mogelijk.
Kijk maar naar Groupon. Zij willen niet eens voor 6 mrd overgenomen worden door Google. Groupon is Google grootste concurrent mbt lokale advertising budgetten.
terecht dat er een onderzoek komt. Google bepaalt namelijk zijn eigen inkomsten door de CPC en CPL ondoorzichtig te houden. Wat mij wel opvalt; de CPC en CPL stijgen altijd als je eenmaal met een Adwords campagne bent begonnen......
Google heeft de laatste weken ook allerlei websites, meestal affiliate vergelijkingwebsites gebanned omdat ze niet veel toegevoegde waarde zouden hebben. Ze doen hetzelfde met Google shopping, dit is ook vergelijken en je klikt meteen uit naar de betreffende aanbieder? Wat voor toegevoegde waarde heeft dit dan?
Toch ook raar want want de meeste mensen steken veel tijd in het goed vergelijken van producten, maar dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat Google Shopping eraan komt.
Google wenst niet zoveel concurrentie te hebben blijkbaar. Ik hoop dat de Europese commissie doet wat ze moet doen!
@Mirjam - Heb je een bron voor die geblokkeerde websites? Voor zover ik weet waren dat vooral websites die producten aanbieden als namaak of andere strafbare zaken. Bijv. CheapManoloboots.com etc. Van die webwinkels uit Azië waar je voor een tiende van de prijs vergelijkbare producten kan kopen.
Ook in Nederland zijn dat soort webwinkels bij de wet niet toegestaan. Vergelijkingswebsites zoals vergelijk.nl, beslist.nl en prijsvergelijk.nl heb niet gehoord over slechtere Google resultaten. Maar die zijn dus ook benadeeld door Google?