Twinkle | Digital Commerce

Algoritme voorspelt retourkans online order

2017-06-29
42482389
  • 1:06

Een nieuw algoritme kan webwinkeliers tot wel zestig procent van de retourkosten besparen. Dat zegt Valory, het bedrijf dat samen met wetenschappers de Return Reducer ontwikkelde. Het algoritme voorspelt bij welke orders de kans op terugsturen hoger ligt, zodat retailers daarop kunnen inspelen.

'De totale kans op retour wordt bepaald door de gedragskenmerken van de consument plus de logistieke- en aankoopafwijkingen. Al deze kennis is nu in een algoritme verwerkt waardoor retailers hun logistieke proces intelligenter kunnen maken', licht professor Felix Janszen van de Erasmus Universiteit Rotterdam toe aan BNR Nieuwsradio.

Finetunen
Valory is op zoek naar meer online retailers die willen helpen om de Return Reducer te verbeteren, zodat de voorspelbaarheid de 100 procent nadert. 'Dit heeft een grote impact op voorraadskosten, klanttevredenheid, fraude en verspilling', belooft het bedrijf.

Verwachtingen
Dat klantverwachtingen een grote rol spelen bij de retourkansen voor een order, bleek ook uit diverse keynotes tijdens Logistiek & E-commerce (15 juni). Daar benadrukten onder meer bol.com-productmanager Klaas Jan Boersma van bol.com en promovendus Alec Minnema dat het beeld dat online shoppers bij de aankoop een product hebben, bepalend is voor de terugstuurkans.