Twinkle | Digital Commerce

Tony Hsieh over Zappos' eerste jaar onder Amazon

2017-05-27
180101
  • 1:06

Amazon maakte gisteren de overname bekend van Quidsi, het bedrijf achter Diapers.com en Soap.com. In de zomer van vorig jaar was Zappos de overnameprooi van Amazon. Tony Hsieh, CEO van Zappos, sprak onlangs over het eerste jaar onder de vleugels van de webwinkelreus.

Hsieh vertelt in een videogesprek van een half uur over hoe Amazon een jaar of vijf geleden al aan de deur klopte bij Zappos. Omdat de verkoper van toen nog alleen schoenen de vrijheid om te ondernemen niet wilde verliezen, sloeg Zappos het overnamebod af. Vervolgens begon Amazon zelf met Endless.com, een webwinkel voor 'shoes and more'.

Eigen beleid
Zappos ging vorig jaar wel op een overnamebod van Amazon in, omdat het als onafhankelijke entititeit zijn eigen beleid kon blijven voeren. Hsieh praat over de verschillen in service tussen Amazon ('high tech efficiency approach') en Zappos ('high touch approach'), die allebei de klant centraal zeggen te stellen.

Hieronder vindt u het complete interview met Hsieh (29:50), hier en daar onderbroken door een korte commercial.

Business Insider maakte ook een compilatie van het interview (2:32), die u hier kunt bekijken.