Twinkle | Digital Commerce

Vijf vragen over 1boek.nl: nieuwe shop in oude boeken

2017-05-27
180101
  • 2:26

Scan Laser print dagelijks duizenden boeken die niet meer worden gedrukt. Het bedrijf uit Zaandam print on demand voor een kleine twintig webwinkels, waaronder Bol.com. Binnenkort gaat Scan Laser met webwinkel 1boek.nl zelf de consumentenmarkt op.

1boek.nl werd eind vorige week aangekondigd op de Nationale Uitgeefdag (presentatie hier). Op de site zijn straks ‘verloren gewaande’ boektitels te koop, die uit de assortimenten van fysieke boekhandels zijn verdwenen en die niet meer worden gedrukt. Scan Laser print de boeken in oplages vanaf 1 stuk. Twinkle stelde vijf vragen over de nieuwe webwinkel aan Sander Jansen, mededirecteur van Scan Laser.

Jullie beschikken al over een assortiment van 12.000 boektitels. Hoe kan dat?
‘Die database hebben we in de afgelopen vijf jaar opgebouwd. Voor ongeveer 150 uitgevers printen we dagelijks tussen de 2.500 en 5.000 boeken, in een gemiddelde oplage van 3,1 stuks. Dat kunnen bijvoorbeeld managementboeken zijn of boeken in een bepaalde niche. We printen ook Pinkeltje, onder andere voor klanten van Bol.com. Veel van de boeken die bij Bol.com een levertijd hebben van 5 tot 7 dagen, worden door ons geprint en vervolgens naar Docdata (fulfilmentpartner van Bol.com, red.) gestuurd.’

Met welke boodschap proberen jullie meer uitgevers aan jullie te binden?
‘Doordat we de productie, distributie en de verkoop in één hand houden, hoeven uitgevers hun marge over minder partijen te verdelen en houden ze relatief veel over. Ze hebben er ook amper werk aan: als een boek wordt besteld gaan wij dat produceren en hoeft de uitgever bij wijze van spreken alleen zijn hand nog op te houden.’

1boek.nl biedt ook ruimte om een persoonlijke boodschap toe te voegen aan een boek. Is het daarom ook interessant voor uitgevers van nieuwe titels?
‘We mikken primair op titels waarvan een digitaal bestand beschikbaar is, maar die je nu niet in de boekhandel tegenkomt. Wat niet wil zeggen dat we geen nieuwe boeken willen printen. Wij staan er voor open om bijvoorbeeld de nieuwe Kluun te voorzien van een persoonlijke noot. De vraag is wel of uitgevers dat zien zitten, huiverig wellicht voor kannibalisatie. Maar ze kunnen onze webwinkel natuurlijk ook zien als een extra kanaal in hun verkoopmix.’

Eigenlijk gaan jullie concurreren met jullie klanten, zoals met Bol.com. Waarom?
‘We zien 1boek.nl niet als een concurrent voor Bol.com of voor de boekhandel, maar als een aanvulling op wat er al is. Er komt voor het eerst een specifiek platform voor dit type content.’

Hoe duur zijn de titels straks op 1boek.nl en hoe worden betaling en bezorging geregeld?
‘De boeken zullen in de meeste gevallen goedkoper zijn dan ze in de winkel waren. Dat kan doordat we ze volledig geautomatiseerd printen in kleine oplages, als ware het grotere volumes. Klanten hebben een order twee tot drie dagen na bestelling in huis. Betalen kan met iDeal, creditcard of via SMS Betalen. De vraag is nog wel of we die laatste methode al kunnen aanbieden als we in januari beginnen met een marketingcampagne. De site gaat overigens volgende week live is de bedoeling.’