De Consumentenbond wil dat webwinkeliers geen eenmalige machtigingen zonder handtekening meer gebruiken. Alle vier de proefbestellingen die de bond recent deed, werden keurig bij de onderzoekers bezorgd, maar bij iemand anders geïncasseerd.
De Consumentenbond deed de steekproef in het kader van de eigen Geldgids, die volgende maand verschijnt. De test zou de fraudegevoeligheid van de eenmalige machtiging aantonen, wanneer zonder handtekening tot incasso wordt overgegaan. ‘Hoewel een eenmalige incasso zonder handtekening niet rechtsgeldig is, voeren de banken hem moeiteloos uit’, schrijft de bond op de eigen site.
Twinkle100
De Consumentenbond stelt dat 6 van 30 van de grootste Nederlandse webwinkels de eenmalige incasso aanbieden. Het zijn, met daarachter hun notering in de Twinkle100: KLM (4), Landal (13), Neckermann.com (14), D-Reizen (15), Kruidvat (24) en Bungalows.nl, onderdeel van Bookit (21). Onbekend is of De Consumentenbond de testbestellingen ook bij deze online-verkopers deed.
Product en geld kwijt
Gedupeerde consumenten kunnen tot 13 maanden na een geval van incassofraude een melding Onterechte Incasso doen bij hun bank. In bijna alle gevallen krijgt de consument het onterecht afgeschreven bedrag terug. De webwinkelier is behalve zijn product veelal ook het betreffende geldbedrag kwijt.
Webwinkelier verantwoordelijk
Eerder dit jaar stelde consumentenprogramma Kassa de eenmalige machtiging aan de kaak. Bob Goulooze van Currence, eigenaar van het betaalproduct, wees er toen op dat webwinkeliers zelf verantwoordelijk zijn voor geleden schade. De strekking van zijn betoog: de webwinkelier sluit een contract bij een bank om te mogen incasseren. Hij moet dat vervolgens wel op bepaalde voorwaarden doen. Als een handtekening ontbreekt, is er geen sprake van machtiging en heeft hij geen recht van spreken. Van banken mag niet worden verwacht dat ze nagaan of de koper en de betaler van een product wel dezelfde zijn.
Ik denk dat er meer webwinkeliers gedupeerd zijn en worden dan dat er klanten gedupeerd worden.
De consument heeft meer rechten dan dat de webwinkelier dit heeft.
Wij als webwinkel hebben genoeg incassoprocedures lopen bij de Nederlandse Incassodienst, en deze hebben allemaal betrekking gehad op een betaling met een machtiging die gestorneerd werdt.
Nu zal de proceduren nog langer worden, door deze berichtgevingen, omdat er "consumenten"op een idee zijn gebracht.
Niet handig van de consumentenbond!
Tja.... en als je wel een hadtekening van je klant hebt controleerd die bank dat toch ook niet en boekt het ook zonder verdere vragen terug.
Of je nu wel of geen handtekening hebt maakt in de praktijk dus geen enkel verschil omdat je hoe dan ook als webwinkel wel de klos bent.
En als de klant het niet terugboekt boekt de bank het zelf wel gewoon terug.
Heb zeer vaak dat iemand wat besteld met eenmalige machtiging, de bank het geld vervolgens keurig overboekt naar onze rekening (van onze verwerkende instelling in dit geval) en het 30 dagen later doodleuk weer terugboekt omdat de persoon niet voldoende geld op zijn rekening had.
Ook al meegemaakt dat de machtiging eerst keurig verwerkt wordt, ik de spullen verstuur en 2 dagen later het weer gestorneerd wordt omdat de naam en rekeningnummer niet overeen kwamen.
Laat ze dat soort zaken eerst eens controleren voor het verwerken.
Als webwinkelier ben je dus gewoon altijd de klos, is gewoon een kwestie van klantje pesten door de banken omdat ze liever heb dat je ideal gebruikt, leverd ze namelijk meer op als eenmalige machtigingen.
Wij controleren wel iedere incasso:
A: staat die klant in het telefoonboek? telefoongids.nl
B : Staat de klant in de actuele telefoongids op cd-rom Deze is actueel en wordt 4x per jaar ververst. (265 euro p/j) maar is een must voor iedere webwinkel die serieus verkoopt
C: bij de bijschrijving moet de naam kloppen die je op het afschrift ziet, of op internet. Anders niet uitleveren, en eerst bellen met de klant.
Je weet dan zeker of de klant daar woont, en via KPN heeft men zich moeten identificeren. (Kpn gegevens worden in telefoonboek opgenomen)
Het is uiteraard geen sluitend bewijs, maar beter iets dan niets, en je hebt een adres waar die naam is geregistreed, en een incassobureau kan er meer mee.
Doe er je voordeel mee
Dat werkt leuk met een paar orders per week, maar natuurlijk niet met substantiele aantallen.
beste wouter,
het zijn er geen honderden per week, maar enkele 10tallen per week toch zeker nog wel...
in princiepe weinig problemen hiermee, en als het wordt gestorneerd, dan is het op dat moment nog niet verstuurd.
Ik zie hier ondernemers die het verlies niet aan iemand anders willen gunnen, de eenmalige incasso is gewoon zeer onbetrouwbaar. Het gaat nu eenmaal om die handtekeningkaart. die kun je online dus niet ontvangen. verder zijn er telkens weer andere "ondernemers" die zelf die incasso batches aanmaken om zo wat extra reserve omzet te generen.
En wat dacht je van een online bedrijf dat voordat ze failliet ging nog ff alle klanten een paar honderd euro van hun rekening liet afschrijven.dit gebeurde 2 jaar geleden. honderde klanten konden in de rij gaan staan.
Duidelijk is dat de banken er niets om geven. omzet is immers omzet in hun betallings verkeer. bij het terugstorten betaald de webwinkelier ook weer deze kosten.
Als je zelf slachtoffer bent van een onterechte eenmalige incasso kun je zelf aan het bellen gaan met de bank (eenmalige incasso's kun je meestal niet zelf terug boeken op je internet rekening), meestal een 0900 nummer en sta je weer minuten in de wacht. Tel deze kosten ook maar op met het uurgeld wat je normaal verdient want je kunt meestal alleen in de baas zijn tijd naar de bank bellen.
Zo had ik verleden jaar een onterechte inmalige incasso van " nieuwerelatie.nl " zo als je hier onder ziet lijkt het te gaan om een maandelijkse incasso. dus ik dacht die storneer ik zelf wel even. Dat gaat dus niet als het gaat om een eenmalige incasso, dus om 15 euro terug te krijgen op mijn rekening moet ik belkosten maken en mijn uurgeld gaat verloren.
STICHTING ESCROW ICE PAY
ICE0000XXXXXXXX
ABO. NIEUWERELATIE.NL - 1 MAAND
ORDRXXX REFX
En het ergste van deze grap is:
Leg deze afschrijving je vrouw maar eens uit :(