Twinkle | Digital Commerce

Cijfers en trends over het holiday shopping season

2017-11-11
180101
  • 1:34

Het holiday shopping season is goed begonnen voor Amerikaanse online-retailers. In de eerste drie weken van november boekten ze 13 procent meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar, aldus comScore. Het bureau rekent op dubbelcijferige groei voor het hele eindejaarsseizoen.

Volgens comScore-voorman Gian Fulgoni heeft de online-omzet - ruim 9 miljard dollar in de eerste drie weken van november - de verwachtingen overtroffen. Het onderzoeksbureau houdt vast aan de prognose dat de totale online-consumentenbestedingen in november en december op 32,4 miljard dollar zullen uitkomen, 11 procent meer dan in 2009. In het holiday shopping season van vorig jaar werd slechts 4 procent meer online verkocht dan in ‘rampjaar’ 2008 en ongeveer net zoveel als in 2007.

Korting en free shipping
ComScore vroeg een groep Amerikaanse consumenten ook naar hun beleving van het aantal discounts, sales en promoties op het web. Hieronder ziet u dat 36 procent spreekt van meer kortingen dan vorig jaar en 40 procent van ongeveer net zo veel. In dezelfde figuur ziet u dat 33 procent van de ondervraagde Amerikanen geen webaankopen zegt te doen als er geen free shipping wordt aangeboden. Nog eens 44 procent zoekt actief naar aanbieders die, al dan niet tijdelijk, geen verzendkosten rekenen.



Forrester Research
Ook Forrester Research bracht cijfers over het holiday shopping season naar buiten, dat met de aankomende Black Friday en daarop volgende Cyber Monday nog piekdagen te gaan heeft. Het bureau, dat een ander berekeningsmodel toepast dat comScore, rekent op een online-omzetgroei van 16 procent voor Amerikaanse online-retailers in november en december. In een analyse (gratis te downloaden) nuanceert Forresters e-commerce expert Sucharita Mulpuru de goede cijfers door te wijzen op de inzet van agressieve promoties, waar webwinkeliers steeds meer naar grijpen.

De resultaten van een onderzoekje sluiten aan bij Mulpuru’s opmerking.