Sjoez.nl is deze week begonnen met het online aanbieden van dames- en herenschoenen. De ambitie is om korte termijn online-marktleider in Nederland te zijn in het kwaliteitssegment, aldus woordvoerder Hans van der Zwan.
Sjoez.nl verkoopt schoeisel van merken als Hugo Boss, Cruyff, Timberland en Tommy Hilfiger. Het onderscheidend vermogen van de pure player zit hem in dat assortiment, legt Van der Zwam uit: ‘Je ziet dat veel partijen wijzen op het gemak van online kopen, maar dat is de basis. Mensen kopen schoenen die ze mooi vinden. Het is verleidelijk om allerlei merken maar op je de site te zetten, maar wij gaan echt voor de kwaliteit.’
Opvallend is dat Sjoez.nl ook schoenen van Van Dalen verkoopt, het huismerk van de gelijknamige winkelketen, die zelf geen webwinkel heeft.
Investeerders
Achter Sjoez.nl, een merknaam die twee jaar geleden al werd geregistreerd, gaat een groep investeerders schuil waarvan Van der Zwan geen namen wil noemen. ‘Wel kan ik zeggen dat initiatiefnemer Frans van Belle participeert. Hij wordt aangevuld met mensen die verschillende expertise hebben, in schoenen, in retail, in internet en in marketing.’
Gratis retour
Volgens Van der Zwan zijn op dit moment dagelijks zo’n dertig mensen actief voor de nieuwe webwinkel. Sjoez.nl biedt kopers gratis verzending bij bestellingen boven de 50 euro, gratis retour binnen 14 dagen en 6 maanden garantie op fabricagefouten. Voor de bezorging werkt Sjoez.nl samen met TNT Post. Betalen kan met Mastercard, Visa, iDeal en onder rembours.
Brandos en Zalando
De afgelopen weken betraden ook andere pure players de schoenenmarkt in ons land. Vorige maand opende het internationale Brandos een Nederlandse webwinkel en nog korter geleden kwam de Duitse snelgroeier Zalando naar Nederland. Van der Zwan over het competiteve speelveld: ‘Het spel is eigenlijk pas net begonnen, want de markt zal nog veel groter groeien. Het is nu vechten om de beste posities in te nemen.’
Sjoez.nl laat in een persbericht weten het assortiment uit te breiden met kinderschoenen. Ook Sooco.nl verkoopt na zijn doorstart schoeisel voor kleine mensen.
Op het eerste gezicht ziet de winkel er netjes uit! Wel wat kleine foto's in de overzichtspagina's, en de paginering is ronduit slecht. De foto's op de productpagina zijn dan wel weer prima: genoeg foto's, goede kwaliteit, zoomen werkt prettig.
De checkout is op het eerste gezicht overzichtelijk, al raakt het formulier in de war dankzij mijn Google Chrome. De Autofill heeft postcode en woonplaats ingevuld in het afleveradres deel van het formulier, dat verborgen is omdat 'afleveren op factuuradres' staat aangevinkt. Ondanks dat deze staat aangevinkt, verwacht het formulier nu echter ook een afleverstraat en -nummer. Schoonheidsfoutjes, want verder werkt alles erg prettig en intuïtief.
Ja, ik geloof dat ik hier binnenkort wel een bestelling ga plaatsen!
Heb je hier toevallig aandelen Michel met Docdata?
Een groep investeerders schuil waarvan Van der Zwan geen namen wil noemen. :-)
We zijn nu al een aantal maanden verder en ik moet bekennen dat ik weinig van Sjoez gehoord heb (noch qua reclame, noch qua mond-tot-mond).
Daarentegen hoor je overal van Zalando (met die irritante, slecht nagesynchroniseerde reclame :P), en O'Moda blijft ook erg in trek. Logisch wel, makkelijk te bestellen, groot aanbod, etc. Duo Boots (voor de medemens met smalle of brede voeten enz) is ook wel in opkomst, maar lijkt wel erg niche te blijven, ondanks dat ze ook 'gemiddelde' maten verkopen.
Ach wie weet is het nog in opkomst :)
(Oh en er staat een tikfoutje in het artikel - Zaldando ipv Zalando).
Nou, dat viel even tegen, de tent is failliet. Ze hebben zich kennelijk niet gerealiseerd wat een retour percentage van 30-40% met zich meebrengt. Tel daarbij op dat de kosten voor de retourzending door de klant, ook door Sjoez.nl werden betaald, en je ziet dat het sommetje eigenlijk alleen maar in het nadeel van de winkel kan uitvallen. Jammer, maar schoenmaker blijf bij je leest. Schoenen online verkopen werkt niet voor de MKB-er. Smalle marges en de hoge verzendkosten draaien je de nek om!
@Cornelis: 'Schoenen online verkopen werkt niet voor de MKB-er', schrijf je. Kanttekening: Sjoez.nl was een pure internetspeler, met een investeerderslink naar schoenretailbedrijf Ardenberg (Van Dalen, Dr. Martins, Bitter). Geen MKB-verhaal lijkt me.
@Arjan, op stand-alone basis schat ik in dat Sjoez.nl wel degelijk onder de noemer MKB valt (jaaromzet zal denk ik onder de 50 mio liggen). En die omzet is relevant voor het bereiken van een eventueel omslagpunt. En ook als Sjoez.nl niet onder de noemer MKB valt, is het maar de vraag of met de online verkoop van schoenen echt winst te maken valt. Kijk naar Zalando: honderden miljoenen omzet, maar nog geen winst. Het grote verschil met fysieke schoenenwinkels is ten eerste het retourpercentage (enorm hoog) en ten tweede de (wettelijk verplichte) kosten voor de retailer die dit met zich meebrengt (vergoeding aankoopbedrag inclusief de kosten van de heenzending). Schoenengiganten die daarbij nog eens kiezen voor gratis retourzending, overspelen wellicht hun hand? In de VS zijn de kosten van verzending voor de retailers lager en is de wetgeving anders. Het kan goed zijn dat het verschil is tussen wél of niet slagen. Niet elk succesvol Amerikaans concept kan dus één op één in Europa gekopieerd worden.