Twinkle | Digital Commerce

Tips voor online bestellen, offline ophalen

2017-11-08
180101
  • 2:13

Multichannel-retailers kunnen concurrentievoordeel behalen met het aanbieden van gratis bezorging naar één van de eigen winkels. Getelastic.com heeft enkele tips opgesteld voor een goede ship-to-store service.

Allereerst is het van belang dat u duidelijk via uw website meldt dat u deze service aanbiedt. Hierdoor informeert u nieuwe bezoekers direct over deze mogelijkheid en uw trouwe klanten worden eraan herinnerd. Zorg er wel voor dat de informatie niet enkel op uw homepage staat, maar ook op de andere landingspagina’s waarop bezoekers kunnen binnenkomen.

Icoon
Wal-Mart geeft een goed voorbeeld met het promoten van zijn ‘Site-To-Store’ service (meer hier) op de website. Het bedrijf maakt gebruik van een speciaal icoontje dat is geplaatst in de header, bij de zoek- en selecteerresultaten en op de productpagina’s.







Specifiek
Daarnaast geeft Wal-Mart een geschatte levertijd weer voor de verschillende vormen van bezorging. Hierbij wordt niet aangegeven ‘binnen drie tot zeven werkdagen’ maar het geeft een specifieke datum weer zodat de consument precies weet waar hij op kan rekenen.



Search
Tevens promoot Wal-Mart de gratis bezorging naar één van de winkels in de meta description van de zoekmachineadvertentie.



Policy
Indien u de mogelijkheid aanbiedt om producten op te halen in (één van) uw winkel(s), is het belangrijk om vanuit elke productpagina een link te plaatsen naar een store-locator en een link met uw voorwaarden voor ophalen in de winkel. Vergeet daarin niet te vermelden welke producten in aanmerking komen voor ophalen in de winkel (bijvoorbeeld bederfelijke producten of hele zware en grote artikelen). U kunt daarbij overwegen dat bij een te late bezorging – om welke reden dan ook – de klant een cadeaukaart ontvangt. Dit om de drempel voor deze manier van levering te verlagen aangezien consumenten de angst kunnen hebben dat het product niet binnen is en ze dus voor niets naar de winkel komen.

Aanbevelingen:

  • Bereken geen bezorgkosten als de klant kiest om zijn bestelling in de winkel op te halen
  • Vraag de klant hoe hij een melding wil ontvangen als de bestelling klaarligt (e-mail/sms?)
  • Stuur met de bevestigingsmail van de bestelling ook gegevens van de winkel mee (denk aan locatie, openingstijden, telefoonnummer en eventueel Google Maps)
  • Geef aan binnen welke periode het product opgehaald moet worden
  • Geef duidelijk aan wat de klant moet tonen bij het ophalen van de bestelling, bijvoorbeeld de bevestigingsmail
  • Zorg dat het afhaalpunt in uw winkel altijd bemand is en dat het personeel ook weet hoe ze een dergelijke bestelling – of een retour - moeten afhandelen
  • Bied een kortingscoupon aan voor de winkel die bijvoorbeeld één dag geldig is (op de afhaaldag) zodat de klant meer koopt dan enkel het product dat hij komt ophalen

Bron: Getelastic.com