Etna, fabrikant van keukenapparatuur, heeft een webwinkelmodule voor keukenvakzaken gelanceerd. Dealers kunnen de webshop aanpassen aan hun look and feel en implementeren op de eigen site. Volgens Etna hebben al 45 keukenzaken zich gemeld.
Etna stelt dat de ‘vervangingsmarkt’ voor losse inbouwapparatuur groeiende is en dat steeds meer handel plaatsvindt op internet. De fabrikant refereert aan de Thuiswinkel Markt Monitor, waaruit blijkt dat 55 procent van de kopers van keukenapparatuur zich online oriënteert en bijna 20 procent weleens koopt online. De combinatie van on- en offline biedt toekomst, aldus Etna in een persbericht: ‘Consumenten willen de apparatuur kunnen zien en zijn gevoelig voor aanbiedingen op de winkelvloer. Daarnaast stellen zij persoonlijk contact en advies van een verkoper op prijs.’
Verlengstuk
Via de webshopmodule kunnen keukenzaken voortaan honderdvijftig producten van Etna aanbieden op hun website, met hun eigen logo en in de kleur van hun huisstijl (voorbeeld). De fabrikant spiegelt het de dealers voor als ‘verlengstuk van de fysieke showroom’, waar klanten zich kunnen oriënteren. De fabrikant wijst consumenten overigens ook op de eigen website op de mogelijkheid aankopen te doen bij een Etna-dealer.
Landelijke dekking
Weborders komen rechtstreeks bij de dealer binnen, waarna die de bezorging en installatie van de apparatuur verzorgt. Etna zorgt voor de installatie en het onderhoud van de dealershops. Volgens Etna hebben zich inmiddels 45 keukenvakzaken gemeld voor de module. De fabrikant streeft naar shops voor 120 (van de 143) dealers nog aan het eind van dit jaar, waardoor een landelijke dekking ontstaat.
Keukenconcurrent
Over keukenzaken en online-verkoop: eind vorig jaar startte Keukenconcurrent met de webverkoop van complete keukens. Het bedrijf verkocht in het begin twee keukens in twee maanden tijd via zijn website. De vraag naar apparatuur lag wel een stuk hoger, gaf de formule van de Mandemakers Groep destijds te kennen.
Leuk idee, alleen als ik op een dealershop een kookplaat tegenkom die 1140 euro ex bezorgkosten kost en ik dezelfde op kieskeurig tegenkom voor 488 euro... ?
Je hoeft echt geen prijsvechter te worden, shop ziet er op veel vlakken beter uit dan sommige prijsvechtershops, er zit een 'echte' winkel achter, maar bijna aan adviesprijs verkopen, gaat dat wel goed komen?
Ben het helemaal met Roel eens. Als de opzet is om meer te gaan verkopen op het internet denk ik niet dat deze formule de beste is.
Maar als verlengstuk van de showroom en daarmee het verhogen van de naamsbekendheid kan dit wel nuttig zijn. Alleen veel dealers hebben meer dan alleen ETNA in de showroom, mogen die spullen dan ook online geplaatst worden?
Komt bij mij over als een goed doordacht internet concept. Hiermee worden de keukenvakzaken tenminste zichtbaar op internet, die kom ik nu op internet niet tegen.
Daarnaast zijn veel mensen in deze tijd op zoek naar zekerheid, vooral op internet. Dat is denk ik wat ETNA te bieden heeft. Daarom geven ze ook aan dat het om erkende dealers gaat die zekerheid bieden op het gebied van de kennis die ze in huis hebben, de mogelijkheid voor installeren aan huis en een showroom waar de producten te bekijken zijn. Dat laatste gaat bij de internetshops wat lastig, en is wel zo prettig als het om keukenapparatuur gaat.
Maakt op mij in ieder geval een positieve indruk, weet je tenminste zeker dat je besteld bij een erkende dealer, dus dan zit het met de garantie (5 jaar) en after sales wel goed!