Jeroen Korving en Maurice Buys organiseren op 15 december aanstaande de eerste ‘Dag van de gratis bezorging’. Webshoppers kunnen net voor de kerst bestellen bij participerende shops zonder verzendkosten te hoeven betalen.
Eenvoud staat centraal in het concept, aldus e-business consultant Korving: ‘Het werkt hetzelfde als Free Shipping Day in Amerika. Van de webwinkeliers die zich aanmelden zetten we een logo op onze site Gratisbezorging.nl. Als webshoppers daarop klikken komen ze terecht op een tussenpagina waarop de kortingscode te zien is. Het is belangrijk dat Mien uit Assen het ook begrijpt en dus blijft de code zichtbaar als we consumenten doorsturen naar de webwinkel.’
Weerstand
Om dat laatste mogelijk te maken willen Korving en Buijs met frames gaan werken, een methode die niet onomstreden is. Korving: ‘Er bestaat inderdaad weerstand tegen en we kijken nog even hoe de branche hierop reageert. Maar we willen voor deze ene dag graag zo laagdrempelig mogelijk te werk gaan. Omdat we de Dag van de gratis bezorging actief gaan promoten in advertenties op internet en radio, verwachten we dat webwinkels veel nieuwe kopers aan zich kunnen binden. We overwegen om ook tv-reclames uit te gaan zenden.’
Negatief daglicht
Webwinkeliers betalen ofwel eenmalig 250 euro ofwel een leadvergoeding voor opname op Gratisbezorging.nl. ‘We hoeven er niks aan te verdienen’, aldus Korving. ‘We willen online-winkelen onder de aandacht brengen van het brede publiek en iets positiefs doen rondom het fenomeen kortingscodes. Die staan momenteel toch in een negatief daglicht.’ Mede-initiatiefnemer Maurice Buijs is eigenaar van onder meer Actiepagina.nl en Kortingsbon.nl.
Altijd gratis
Vanaf 27 oktober zullen de participerende webwinkels te zien zijn op Gratisbezorging.nl. Volgens Korving kunnen webwinkeliers er ook voor kiezen slechts een deel van hun assortiment gratis te laten bezorgen op 15 december. Online-retailers die standaard gratis verzending bieden, kunnen die boodschap ventileren op de site, suggereert Korving.
Mooie actie en goede testcase. De verzendkosten gaan op deze manier integraal onderdeel uitmaken van je marketingbudget. Als het vermarkten van deze propositie leidt tot tientallen procenten meer omzet, zijn deze marketingeuro's goed besteed.
De periode is natuurlijk dramatisch, omdat zowel webwinkels als de vervoerders op dat moment geen enkele behoefte hebben aan tientallen extra procenten orders en pakjes. Operationeel is het in die periode een hel. Oftewel, beste initiatiefnemers,neem contact op met de vervoerders!
Verder begrijp ik conceptueel nog niet echt waarom er een intermediair tussen moet zitten. Is dat alleen om het communicatiebudget centraal te alloceren? Of is dit een verdienmodel voor de korte termijn?
Omdat ze er blijkbaar toch iets aan willen verdienen! Prima, maar zeg dan niet dat het niet zo is...
Beweren dat je er niet aan wil verdienen, maar er toch en flinke leadvergoeding vind ik eerder een vorm van oplichting.
Snal ongetwijfeld snel een eerlijke concurrent voor komen
Toch jammer dat er hier nogal negatief gereageerd wordt op dit nieuw initiatief.... En dat terwijl we van alle kanten (webwinkels, vervoerders) juist vooral met enthousiasme worden ontvangen. Maar goed.
Nogmaals ten overvloedde. De inkomsten zijn noodzakelijk om deze 'dag van de gratisbezorging' voldoende te kunnen promoten. Zowel online en vooral ook via andere kanalen (zoals radio en hopelijk ook televisie). En dat kost nu eenmaal geld.
Vandaar de zeer geringe opstartfee. Daarnaast ook de mogelijkheid voor webwinkels om kosteloos deel te nemen, maar dan op basis van resultaat (via affiliates). In dat laatste geval is het risico voor ons groter, want dan gaan de kosten voor de baat uit. Dus, iedere webshop kan kiezen wat hem of haar het beste lijkt. Lijkt mij dus wel eerlijk.
Hopelijk is dit nu opgehelderd. Sponsoren (in natura of geld) zijn trouwens ook welkom. Zolang het ons maar helpt om webwinkels over de streep te trekken en om zoveel mogelijk (nieuwe) consumenten aan te trekken!
En zo de klant nog meer laten wennen aan gratis verzending, zodat ze dit straks helemaal niet meer willen betalen
@Gwen, dat is natuurlijk een rare reactie.
Consument vinden het heel normaal om in een bricks-retail geen toeslag te betalen voor het winkelpand of voor het personeel. Die distributiemethode is net zo goed een cost-driver als het de verzendkosten voor een webwinkelier
@ jeroen,
Nou op zich een dag lijkt me geen probleem, behalve als dat gaat betekenen dat er transacties van-5 euro komen en gratis bezorgd. maar u stelt u hoeft er niets aan te verdienen, nou 10 websops * 250 euro, lijkt mij toch al een mooi bedrag je.
moet ik heel wat voor doen als daardoor de orderbedragen gaan dalen :(
U zou de provisie nog even "op kunnen helderen"kan ik nl nergens vinden.
@ eelco mbt gwen
Nee dat is helemaal geen vreemde opmerking van Gwen, de mentaliteit van de webshopper loopt hard terug oa door het verwennen. Wij zeggen de laatste tijd vaak, er wordt niet meer besteld met pen of muis in de hand maar met het mes.
De webshopper wordt helaas steeds agresiever.
Heerlijke discussie dit, e.e.a. hangt natuurlijk af van je produkt en de waarde van de producten maar als je marges goed zijn dan kan de verzending in veel gevallen best gratis. zoniet dan kloppen je marges niet.
Wij hanteren alleen verzendkosten onder een te laag bedrag omdat je dan wel met je marges in de knoop raakt. en... het heeft een hele leuke bijwerking. veel klanten zoeken net even dat dingetje erbij waardoor ze geen verzendkosten hoeven te betalen. en dat werkt zowel in jou voordeel als in het voordeel van de klant.
We werken niet met kortingscodes, ik vind dat een vorm van klantenbedrog. een klant die achteraf je code op één van die verzamelsites vindt voelt zich achteraf vaak bedrogen.
toevoeging
weet je waar de boze klanten reacties vandaan komen? als je in je shop 6,95 vraagt voor verzending en het vervolgens in een enveloppe drukt met 2 postzegels van 0,44 cent...
Dit komt vaker voor dan je denkt...
@vince mbt marge en kortingscodes.
Lees dat zelf nogeens een keer, bedoel je dat je bij een artikel bovenop je marge alvast de verzendkosten telt en dat eerlijker vind dan kortingscodes uitdelen?
elk "voordeel"heb zijn nadeel :)
@lee als jij een gezonde (maar wel concurrende) marge hebt zijn verzendkosten helemaal niet nodig.
Het lijkt er soms wel op dat bepaalde webshops juist aan de verzendkosten verdienen.
@vince.
Je kunt bv appels niet met tv's vergelijken behalve dat het allebei niet door de brievenbus past heeft het geen onvereenkomst, je kan toch geen ""concurerende"marge berekenen om de consument bv 1 appel te laten bezorgen.
trouwens ik vind gratis verzending op 15 dec niet hetzelfde als gratis verzending boven betaald bedrag. daar hebben we het toch over?
maar ik ben vooral benieuwd naar de provisie
Tsja, ook hier geen positieve reactie. Ik kreeg vandaag een mail van gratisbezorging.nl omdat iemand via twitter mijn shop had genoemd. Toen ik ging kijken, bleek ik 250 euro te moeten neerleggen om mee te MOGEN doen. Die kosten, plus het verlies dat gratis bezorging oplevert, maakt de actie voor mij als kleine shop eigenlijk onbereikbaar. Als men heel eerlijk is, moeten ze dus gewoon zeggen dat het is opgezet om de grote shops nog groter te maken. Want een kleine eenpitter kan een dergelijk verlies niet zomaar ophoesten. Gratis verzending is leuk, maar op zo'n dag trek je toch vooral kleine orders aan. Dus netto levert het niets op. Mij hebben ze niet kunnen overtuigen, maar als ze goede argumenten hebben dan wil ik er nog wel over nadenken.
Om maar direct op de reactie van Chantal te reageren...
We hebben goed geluisterd naar de wat kritische kanttekeningen. Dat maakt internet ook zo'n mooi en transparant medium. Feedback ontvang je direct en ongekuist. Helaas zie je de positieve reacties vooral in je e-mail box terug, maar goed.
Wij vinden vooral dat deze dag voor iedereen toegankelijk moet zijn, ook voor de kleinere webshops. Vandaar dat we zijn afgestapt van de fixed fee van 250 euro. Het enige wat we nog vragen is plaatsing van een affiliate linkje.
Ons enige doel is om van deze dag een zo groot mogelijk succes te maken.