Twinkle | Digital Commerce

Mobiele website vs. mobiele app

2017-05-27
180101
  • 2:21

Veel bedrijven twijfelen of ze een speciale website voor de mobiele telefoon moeten laten ontwikkelen of een mobiele applicatie. Allebei is kostentechnisch vaak niet haalbaar.
Econsultancy somde acht argumenten op om te kiezen voor een mobiele website.

1. Groter bereik
Met een app beperkt u uw bereik tot de consumenten van een bepaald toestel. Denk aan een iPhone-app, deze kan alleen worden gebruikt door iPhone-bezitters. Of u moet meerdere apps beschikbaar stellen, maar dat kost tijd en geld. Door het aanbieden van een mobiele site kunt u met één ontwerp een groot publiek bereiken. Zeker voor kleinere spelers is dit een goedkopere oplossing.
  
2. Commerce
Marks & Spencer laat in Groot-Brittannië zien dat mobiele verkoop wel degelijk mogelijk is. Sinds de lancering in mei heeft het bedrijf 1,2 miljoen mobiele sitebezoekers gehad, met meer dan 10 miljoen pageviews en 13.000 orders. Ook grote bedragen worden mobiel uitgegeven: Marks & Spencer heeft een klant gehad die twee sofa’s bestelde ter waarde van 3,280 pond.

3. Groei van Android-toestellen
Uit eerdere onderzoeken naar mobiel internetgebruik bleek altijd dat het overgrote deel een iPhone bezit. Dit is dan ook één van de redenen dat veel bedrijven kiezen voor een iPhone-app. Maar Android-toestellen maken een inhaalslag; er is een significante toename van het aantal bezoekers van Android-toestellen zichtbaar en deze trend zet zich voort.

4. Vindbaarheid

Een app moet door een gebruiker zelf worden gezocht en gedownload. Terwijl een mobiele site kan worden gevonden via zoekmachines, bijvoorbeeld als een consument op zoek is naar een bepaald product. De kans dat uw site wordt bezocht is hierdoor groter, evenals de kans op impulsaankopen.

5. Promotie
Er zijn nu bijna vijftig verschillende app stores en meer dan 40.000 apps in de drie grootste app-winkels. Dit betekent dat u, zeker als kleine speler, hard u best moet doen om niet ondergesneeuwd te raken door andere aanbieders.

6. Features
Een veelgehoord voordeel van een app is dat deze extra functionaliteiten kan bieden, denk aan het scannen van barcodes, het lokaliseren van gebruikers en winkels en augmented reality. Maar tegenwoordig is een aantal van deze features ook beschikbaar op mobiele websites. Zo kan een mobiele browser ook een locatie detecteren - indien hiervoor toestemming wordt gegeven - door middel van HTML5 en JavaScript.

7. Links
Wat app-gebruikers missen zijn links. Via het mobiele web is het mogelijk om een link te mailen die door elke browser kan worden geopend, maar het is niet mogelijk om van en naar een app te linken. Met een mobiele site kunt u hiervan profiteren en het maakt het voor mobiele gebruikers makkelijker om url’s van productpagina’s met elkaar te delen.

8. Geen goedkeuring
Indien u kiest voor een app moet u eerst op goedkeuring wachten als u de app wilt lanceren of aanpassen. Met een mobiele site bent u vrij in ontwerp en kunt u deze updaten en aanpassen wanneer u maar wilt.

Bron: Econsultancy