Twinkle | Digital Commerce

Wolrdticketshop.nl: 'Nog transparanter dan voor dwangsom'

2017-11-11
180101
  • 2:10

Worldticketshop.nl heeft een last onder dwangsom opgelegd gekregen van de Consumentenautoriteit. Het bedrijf stond aan de basis van branchevereniging EUSTA, die de transparantie van ticketsites vanuit de branche zelf wil bevorderen.

De Consumentenautoriteit heeft vandaag een bericht op zijn site geplaatst over de last onder dwangsom die ze heeft opgelegd aan vier bedrijven, die tickets doorverkopen via de websites 4alltickets.nl, Tickets4events.nl, Onlineticketshop.nl, Worldticketshop.nl en Budgetticket.nl.

Informatieplicht
De bedrijven houden zich volgens de autoriteit onvoldoende aan de geldende informatieplicht. Consumenten weten bijvoorbeeld niet dat het om doorverkoop gaat, met wie ze precies zaken doen en welke rechten en plichten ze hebben. Soms blijkt na aankoop dat kaartjes niet geldig zijn of dat geen restitutie kan worden ontvangen als een evenement niet doorgaat.

‘Transparanter dan ooit’
Worldticketshop.nl en zustersite Budgetticket.nl voldoen inmiddels aan alle regels, stelt juridisch woordvoerster Marlies Hoedeman in een reactie aan Twinkle: ‘De last onder dwangsom is al opgelegd op 26 augustus, maar we hadden daarvoor al een concept ervan toegestuurd gekregen. Wij hebben in de afgelopen maanden veelvuldig contact gehad met de Consumentenautoriteit en allerlei aanpassingen gedaan aan onze sites. We zijn nu dus nog transparanter dan we al waren.’

‘Open norm’
Volgens Hoedeman was lange tijd onduidelijk wat de Consumentenautoriteit, die de ticketsites begin dit jaar publiekelijk waarschuwde en al verschillende malen aanschreef, precies verlangde: ‘Er was sprake van een open norm, maar we kunnen natuurlijk geen gedachten lezen. We zijn meer dan welwillend om mee te werken en we betreuren het dat het tot deze situatie heeft moeten komen. Dat het nu in de openbaarheid komt zal te maken hebben met preventie. Een soort voorzorgsmaatregel is het denk ik.’

Procedure
De Consumentenautoriteit bevestigt aan Twinkle dat de last onder dwangsom al enige tijd geleden is opgelegd. Woordvoerster Saskia Bierling: 'Het is conform onze procedure en daarnaast denk ik ook logisch dat bedrijven zelf eerder weten dat hen een dwangsom boven het hoofd hangt dan dat het publiek het weet. De termijn die we hebben gesteld loopt deze dagen af en we gaan dan bekijken of de sites aan alle regels voldoen. Het kan goed zijn dat ze dat al doen en daar hopen we natuurlijk ook op.'

EUSTA
Vraag die rest is hoe de eisen van de Consumentenautoriteit zich verhouden tot die van de European Union Secondary Ticketing Association (EUSTA)? De branchevereniging, opgericht nadat de autoriteit vorig jaar al zijn tanden liet zien, stelde een gedragscode voor online-wederverkopers van tickets op. Hoedeman: ‘De regels van de Consumentenautoriteit kun je zien als een verfijning van wat we met de EUSTA hebben afgesproken. We hopen dat alle ticketsites zich aan de regels willen houden, want daar is de hele branche bij gebaat.’