Twinkle | Digital Commerce

La Place gaat bestellingen bezorgen

2017-11-08
180101

La Place praat met vervoerders om zijn versproducten aan huis te gaan bezorgen. Online-bestellers moeten straks zes dagen per week terecht kunnen bij de horecaformule, die via het web ook de zakelijke markt wil gaan bedienen.

Dat zegt Marcel Wiegersma, e-commerce manager van V&D's horecaformule, tegen Twinkle. In oktober start een proef met thuisbezorging in Noord-Holland. ‘Als die slaagt gaan we het landelijk uitrollen. We voeren momenteel laatste gesprekken met overgebleven vervoerders. Uiteindelijk moeten mensen de keus krijgen online-bestellingen overal in Nederland af te halen of te laten bezorgen’, aldus Wiegersma.

Visuele borging
Volgens de e-commerce manager legt La Place de lat voor de bezorging hoog: ‘Het gaat om hoogwaardige producten. Die stop je niet zomaar in een autootje. De temperatuur is belangrijk, ook die bij aflevering. Daarnaast willen dat de producten aantrekkelijk worden gepresenteerd, een visuele borging zeg maar. Als je met droogijs werkt, wat veel partijen doen bij versbezorging, gaat het rommelen. Iedere salade wordt dan een mixed salad.’

La Place @ Home
La Place besloot eind 2008 zijn online-bestelmogelijkheid, daarvoor alleen beschikbaar rond de feestdagen, het hele jaar open te houden onder de noemer La Place @ Home. De producten kunnen echter alleen op vrijdagen en zaterdagen worden afgehaald in een vestiging naar keuze. Wiegermsa: ‘Anders dan de producten in de restaurants worden de online-bestellingen door partners op centrale locaties bereid. Uiteraard op basis van onze receptuur en specificaties en met onze kwaliteitscontrole. We hebben een eigen kookschool en ontwikkel-unit.’

Optimaal vers
Online-bestellers moeten hun producten uiterlijk drie dagen voor het afhalen hebben besteld op Laplace.nl (voorwaarden hier). Wiegersma: ‘Als we producten aan huis gaan bezorgen, kunnen we schakels overslaan en wordt onze doorlooptijd korter. Zo investeren we in optimaal vers. Verder willen we 6 dagen per week gaan leveren aan online-bestellers. Het assortiment, nu nog vooral toegespitst op weekenden en feestdagen, zal daarmee ook veranderen. En als we dagelijks overal bezorgen, kunnen we ons ook echt op de b2b-markt gaan richten.’

Websupermarkten
Het aantal sites dat online-versbestellingen bezorgt groeit met de week. De meest recent aangekonidgde initiatieven zijn van Newco Food Retail en van ondernemer Bert van Arnhem, die beiden bouwen aan een websupermarkt.