Twinkle | Digital Commerce

Toevoegen Facebook Like, Recommendations en Login

2017-05-27
180101
  • 2:31

Facebook Like is één van de social plug-ins van Facebook, waarmee gebruikers content kunnen delen met vrienden. Als u deze tool implementeert in uw website, kunnen bezoekers met één klik op de button aangeven dat ze een bepaald product of andere content waarderen.

De contacten van deze persoon krijgen dan op Facebook te zien wat hun ‘vriend’ zo leuk vindt, waarna een olievlekeffect kan optreden. Facebook bouwt met deze plug-in een andere ‘index of the Web’, volgens Charles Nicholls, oprichter en CSO van SeeWhy, een conversieoptimalisatiebureau. ‘Deze index is niet gebaseerd op Googles arbitraire algoritme, maar gebouwd op voorkeuren en wensen van mensen.’

No-brainer
Volgens Nicholls is het voeren van de Facebook Like-button in een webshop een no-brainer, aangezien het enkel een code is die u hoeft toe te voegen om deze tool te implementeren. Met deze kleine handeling spoort u echter wel Facebook-gebruikers aan om uw site te delen en een link naar uw site in hun profiel op te nemen, waardoor uw site automatisch wordt gedeeld met alle ‘friends’ van de betreffende persoon. Het enige waar u over na moet denken is waar u de button plaatst op uw site. Nicholls raadt aan de knop zowel op de homepage te plaatsen, als op alle productpagina’s. Een handige site om te raadplegen bij het toevoegen van deze tool is Developers.facebook.com.

Facebook biedt twee soorten implementaties voor de Like-buttons: XFBML en Iframe. De eerste versie is veelzijdiger, maar vereist JavaScript SDK. Als u minder technisch bent en minder verstand van websites heeft, is de Iframe een stuk eenvoudiger te plaatsen.

Recommendations en Login
In aanvulling op de Facebook Like-button zijn er nog twee andere plug-ins die u ook kunt overwegen toe te passen. Eén daarvan is Facebook Recommendations en de andere is Facebook Login.

De Facebook Recommendations plug-in laat gepersonaliseerde aanbevelingen zien aan uw bezoekers, op basis van de sociale interacties met url’s binnen uw website. Daarnaast toont de plug-in url’s die bijvoorbeeld door vrienden zijn bezocht. Integratie van deze plug-in kan er op die manier bijvoorbeeld voor zorgen dat bezoekers van uw website nieuwe ‘plaatsen’ ontdekken en op basis van hun interesses en persoonlijke omgeving sneller bij de juiste pagina terechtkomen.

De andere plug-in die Nicholls aanraadt aan webwinkeliers is Facebook Login. Door deze te integreren in uw website, kan iedereen inloggen in uw webshop met zijn Facebook-account - waardoor u ook gemakkelijk informatie uit zijn Facebook-account kunt halen. Deze informatie kunt u weer gebruiken voor e-mail en social media-marketing, waarmee u nieuwe klanten kunt werven en uiteindelijk uw conversie en omzet kunt vergroten.

Ondanks dat de Login-tool een zeer relevante plug-in is, kost deze wat meer tijd om te implementeren en vereist het gebruik van de Facebook API. Instructies over het gebruik van deze plug-in kunt u hier vinden.

Stap voor stap
Nicholls raadt aan allereerst te starten met de Facebook Like-button, en daarna Facebook Recommendations te integreren gevolgd door Facebook Login. Ondanks dat dit enige tijd, moeite en kennis vergt, gelooft hij dat de voordelen voor webwinkeliers van deze plug-ins de inspanningen meer dan waard zijn.

Bron: Ecommerce-guide.com