Twinkle | Digital Commerce

De simpele 4U-benadering voor een onweerstaanbare AdWords tekst

2017-05-26
180101
  • 3:38

Adverteer jij wel eens via Google AdWords? Sorry, domme vraag. Jij bent een webwinkelier. Kind aan huis bij AdWords dus.

Vroeger, in mijn webwinkeltijd, was ik dat ook. Dat is alweer een jaar of twee, drie terug. Toen worstelde ik met advertentieteksten.

Nu ben ik een blogger, dus worstel ik met titels.

Wist je dat er grote parallellen zijn tussen een advertentietekst en een titel voor een blogpost? In beide gevallen wil je het oog van de lezer trekken; in beide gevallen wil je hem nieuwsgierig maken; in beide gevallen wil je zorgen dat 'ie doorklikt. Je zuigt hem binnen in je winkel, of je zuigt hem binnen in je verhaal. Eigenlijk is er geen verschil.

Als ik vroeger, in mijn advertentietijd, had geweten wat ik nu over titels weet, dan had ik veel meer kunnen verkopen. Dan was AdWords voor mij een goudmijntje geweest in plaats van weer de zoveelste kostenpost.

Dat hoeft jou niet te overkomen. Tenminste, als je even doorleest.

AdWords teksten scoren uiterst beroerd
Harde cijfers zijn altijd schokkend. Zoals de 80/20 analyse van titels. Die komt hier op neer: 8 van de 10 mensen leest een titel, maar slechts 2 van de 10 zet de stap naar de inhoud van het artikel. Dat geldt voor een krant, een tijdschrift, een webpagina, een blogpost.

Als dat met titels zo gaat, hoe moet het er dan voor advertentieteksten uitzien? Ik heb er niet veel hoop op dat die beter scoren. Ze moeten nog veel harder strijden om de aandacht van de lezer. Het resultaat van een AdWords advertentie is immers een product dat vrijwel altijd geld kost. Dus waarom zou je doorklikken?

Zorg dat je de lezer beloont
Een goede titel herbergt een belofte. De titel moet de lezer naar binnen trekken, het artikel in. Daar wacht de beloning voor de tijd die de lezer jou gunt.

Zo moet het ook met jouw advertentie zijn. De belofte moet zo overtuigend zijn dat de lezer doorklikt en jouw shop bezoekt.

De overtuigende 4U-benadering
Er is een simpele copywriting formule die jou dwingt om daar naartoe te werken. Veel toegepast door bloggers. Heel bruikbaar voor webwinkeliers. Ik heb hem in mij hoofd gegrift voor als ik blogposttitels moet maken.

Het is de 4U-benadering voor het schrijven van titels, zoals die wordt geleerd aan copywriters op het Amerikaanse AWAI (American Writers and Artists Inc.). Hier komt ie. (By the way, we gaan even over op het Engels.)

Titels - jij leest hier dus AdWords teksten - moeten aan het volgende voldoen:

  1. Be USEFUL to the reader
  2. Provide him with a sence of URGENCY
  3. Convey the idea that the main benefit is somehow UNIQUE
  4. Do all of the above in an ULTRA_SPECIFIC way

Wat betekent dat?

1. Useful
Laat de lezer voelen dat hij er beter van wordt als hij doorleest. Het moet een behoefte in hem bevredigen. Je weet de snaar echt goed te raken als je hem kunt laten denken: “Dit mag ik beslist niet missen. Ik doe mijzelf tekort als ik hier niet even tijd voor neem.”

2. Urgency
Als je de aandacht hebt, moet je de lezer aansporen direct te handelen. Uitstel betekent afstel, zeker op internet. Een tijdslimiet voor jouw aanbod, of woorden als “nu” en “meteen” kunnen wonderen doen. Creëer een gevoel van nu of nooit.

3. Unique
Het heeft geen zin om verder te kijken. Dit is de unieke oplossing. Laat dat de lezer voelen. Wat reuze helpt is hem in persoon erbij te betrekken. Geef hem het idee dat dit speciaal voor hem is. Spreek hem persoonlijk aan met woorden als “jouw” en “uw”.

4. Ultra-specific
Kun je specifiek zijn? Doen! Het maakt je tekst betrouwbaar en het intrigeert. Een statistisch gegeven? Hoe preciezer, hoe beter, geef cijfers achter de komma. En noem man en paard, da’s beter dan algemene termen. Liever “AdWords teksten” dan “advertentieteksten”; ik geef maar een voorbeeld uit mijn titel.

Jouw onweerstaanbare AdWords teksten
Wat je dus altijd in gedachten moet houden, is dat jouw advertentietekst een belofte in zich heeft. Het is de kunst om die belofte onweerstaanbaar te formuleren. Je moet overtuigend en prikkelend zijn. Je moet het hart van de lezer raken. Alleen dan wordt er doorgeklikt. Alleen dan komt hij of zij jouw winkel binnen en kun je gaan verkopen.

Die 4U-benadering voor titels is daar uiterst bruikbaar voor. Pas hem telkens toe voor jouw advertentieteksten. Het wordt vanzelf een automatisme. Draai hem nu meteen even uit, en prik hem boven je bureau. Zorg dat ie post gaat vatten in jouw hoofd. Maak vanaf nu van de kostenpost AdWords een ware goudmijn.