Twinkle | Digital Commerce

'Amazon doet bod op Lovefilm'

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:18

In de strijd om de digitale kijker heeft Amazon serieuze belangstelling voor de overname van Lovefilm. Amazon zou ongeveer een kwart miljoen euro over hebben voor de Europese dvd-verhuurder, die klanten steeds vaker digitaal bedient.

Dat meldt The Sunday Times op basis van anonieme bronnen. Tal van andere, met name Amerikaanse media probeerden de overnameambitie van Amazon on the record te krijgen, maar ze slaagden daarin tot op heden niet.

Sony en Samsung
Bevreemding wekt de speculatie niet: Amazon mengt zich nadrukkelijker in de strijd om de digitale kijker, zoals The Wall Street Journal begin deze maand schreef onder kop: ‘Amazon grabs the tv remote’. Lovefilm, actief in Groot-Britannië, Duitsland en Scandinavië, heeft de afgelopen periode geïnvesteerd in zijn digitale aanbod (nu een kleine vijfduizend films). 'Europe's leading online DVD rental subscription service' (about) sloot verder deals met Sony en Samsung over directe streaming van content naar nieuwe televisies.

Frappant
Frappant is dat Amazon zijn Britse en Duitse dvd-verhuurservice begin 2008 nog van de hand deed, aan Lovefilm nota bene. Sinds die tijd heeft Amazon een belang van 42 procent in het bedrijf, dat een flinke financiële injectie kreeg van de webwinkelreus.

Flirt met Netflix
Op de markt voor streaming content concurreert Amazon onder meer met Sears, Best Buy, Apple en Google. De grootste online-verkoper ter wereld zou al enige tijd flirten met Netflix, de grootste online- aanbieder van films en tv-series. Netflix streamt video's uit zijn kijkaanbod sinds kort ook via een mobiele applicatie.