De Consumentenautoriteit (CA), toezichthouder op het gebied van consumentenrechten en eerlijke handel, heeft onlangs sms-aanbieder Celldorado boetes opgelegd van in totaal bijna 1,2 miljoen euro voor het aanbieden van misleidende sms-diensten aan consumenten.
Celldorado, een van de grootste aanbieders van sms-diensten in Nederland, heeft daarmee de hoogste boete opgelegd gekregen sinds de oprichting van de CA. Daarnaast werden verschillende lasten onder dwangsom opgelegd, om Celldorado ertoe te dwingen om zich aan de regels te gaan houden.
Wat was er nu precies aan de hand?
Celldorado bood consumenten sms-abonnementsdiensten aan via televisie en via internet. Steeds werd daarbij gebruik gemaakt van een spelletje of test, waarbij de consument een aantal vragen voorgelegd kreeg en uiteindelijk zijn telefoonnummer moest invullen. De indruk werd gewekt dat aan de test werd meegedaan en dat de consument door zijn nummer in te vullen de uitslag zou verkrijgen, maar eigenlijk ging de consument daarmee een betaalde abonnementsdienst aan.
Klachten
Naar aanleiding van groot aantal klachten van consumenten bij ConsuWijzer en verschillende handhavingsverzoeken vanuit het buitenland is de CA in 2009 een onderzoek gestart naar de handelswijze van Celldorado. Uit het onderzoek kwam naar voren dat Celldorado diverse regels heeft overtreden die consumenten beogen te beschermen.
Oneerlijke handelspraktijken
De Consumentenautoriteit concludeerde allereerst dat Celldorado zich schuldig heeft gemaakt aan verschillende oneerlijke handelspraktijken. Van een oneerlijke handelspraktijk is onder meer sprake indien misleidende, onjuiste, onvoldoende of onduidelijke informatie wordt verstrekt, welke de consument ertoe kan brengen om een besluit te nemen dat hij anders niet had genomen. In het geval van Celldorado oordeelde de CA dat onvoldoende duidelijk werd gemaakt dat het ging om een sms-abonnementsdienst en bovendien essentiële informatie niet werd verstrekt. Verder gaf Celldorado aan gebonden te zijn aan de sms-gedragscode, maar werden verschillende verplichtingen uit deze gedragscode in de praktijk niet nageleefd.
Celldorado kwam daarnaast bepaalde informatieplichten voor dienstverleners op het internet niet na. Zo werd niet of onvoldoende duidelijk wie de aanbieder van de dienst was, waar deze gevestigd was, hoe de consument zich voor de dienst kon afmelden en waar men terecht kon met klachten.
Boeteverhogende omstandigheden
Dat het totaal van de boetes in dit geval zo hoog is uitgevallen is allereerst te wijten aan het feit dat veel verschillende overtredingen zijn begaan, waarbij het bovendien gaat om overtredingen die als (zeer) ernstig worden aangemerkt. De CA achtte bovendien boeteverhogende omstandigheden aanwezig. Zo werd meegewogen dat Celldorado al enige tijd op de markt actief is en zich bewust is van de problemen op die markt. Omdat Celldorado stelt een voortrekkersrol te vervullen, werd het haar extra zwaar aangerekend dat zij de grenzen van de wet heeft opgezocht, waarbij het consumentenbelang ondergeschikt werd gemaakt aan haar eigen zakelijke belangen. Bovendien zijn eerdere uitspraken tegen Celldorado, waarbij de CA steeds in het gelijk is gesteld, in de wind geslagen. Deze omstandigheden maakten dat de, toch al niet malse boetes nog eens verhoogd werden.
Naast de boetes werden bovendien nog verschillende lasten onder dwangsom opgelegd, om Celldorado ertoe te dwingen zich te conformeren aan het besluit.
Gezien de hoogte van de boetes zal niet verbazen dat Celldorado inmiddels bezwaar heeft aantekend tegen het besluit van de Consumentenautoriteit.
Extra aandacht
Het is overigens niet verwonderlijk dat juist weer een sms-aanbieder aangepakt is. De CA had immers begin dit jaar al aangekondigd zich te gaan richten op oneerlijke handelspraktijken, waarbij extra aandacht zou worden gegeven aan onder meer sms-dienstverleners.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Hoogste boete ooit voor sms-aanbieder
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.