Voor goede, relevante e-mailmarketing moet u meer hebben dan wat e-mailadressen en opt-ins. Welke elementen plaatst u op de aanmeldpagina voor uw mailinglijst met daarbij een optimale verhouding tussen wat u wilt weten en wat men bereid is al zo snel met u te delen?
Tekst: Michael Linthorst
Naam
Vraag naast het e-mailadres altijd de naam van de relatie, zodat u daarop mailings kunt personaliseren. Een relatie (correct) aanspreken met zijn naam verhoogt de conversie met wel 10 procent.
Vertrouwen
Verhoog de bereidwilligheid van een sitebezoeker om zich aan te melden door hem precies te vertellen waar hij zich voor inschrijft. Stel duidelijk:
• hoe vaak u zult mailen
• waarover u zult mailen (bijvoorbeeld: nieuwsbrief, actiemailings, klantonderzoek, evenementen)
• waarover u NIET zult mailen (geen aanbiedingen van andere partijen, geen spam, geen extra verkooptrucs)
• dat hij zich weer eenvoudig kan uitschrijven
Extra informatie
Vraag alleen aanvullende informatie als u deze ook gebruikt om uw e-mailings te verbeteren. Bijvoorbeeld ‘merkvoorkeur’ als u aanbiedingen daarop afstemt, of ‘branche’ als u verschillende versies van de nieuwsbrief maakt voor beroepssectoren. Vertel de lezer dat hij dankzij het verstrekken van deze gegevens alleen nog voor hem relevante content zal ontvangen. Dan vindt hij het niet erg om die informatie af te staan.
Optioneel
Maak alle informatie die u naast het e-mailadres van een relatie vraagt duidelijk optioneel. Als iemand dan haast heeft of u nog niet zo erg vertrouwt, vult hij het gewoon niet in. Verplichte velden schrikken af.
Beloning
Sommige bedrijven kiezen ervoor om aanmeldingen te belonen. Met een ‘kans op prijs’, directe kortingen of gratis white papers bijvoorbeeld. U weet zelf het beste of dit voor uw product en doelgroep zal werken. Bedenk wel dat een ‘te mooie’ beloning zorgt voor aanmeldingen van mensen die verder geen interesse hebben in uw producten. Zij zijn binnen een maand weer afgemeld. Daartegenover geeft dat u wel een maand de kans om ze over te halen tot een aankoop.
Michael Linthorst is directeur van Copernica Marketing Software.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2010.
Wij van DHZbeveiliging.nl kiezen er bewust voor om onze bezoekers niet te laten registreren of aanmelden.
We merken dat hierdoor de klanten wegblijven omdat ze anoniem willen blijven, ook hebben we diverse klanten die wel telefonisch bestellen en willen komen afhalen i.p.v. verzending van de goederen.
Het aanmelden is uiteraard wel nodig voor het ontvangen van onze nieuwsbrief, verplichten zullen we nooit doen.
Dat we hierdoor mogelijk klanten informatie missen nemen we op de koop toe, we hebben dan wel een blijvende klant.