Vergelijkingssites worden steeds vaker ingezet als onderdeel van de online-strategie. Maar bent u zich ervan bewust dat een kleine (herhaaldelijke) fout bij de inzet van dit kanaal uw gehele online-strategie kan beïnvloeden? Het e-commerce bedrijf ChannelAdvisor zette een aantal veelgemaakte fouten op een rijtje.
1. Adverteren via vergelijkingsites beschouwen als adverteren via zoekmachines Vergelijkingssites en zoekmachines zijn vergelijkbaar aan elkaar aangezien het beide advertentiekanalen zijn om verkeer naar een site te krijgen door middel van een Pay-Per-Click (PPC) of Cost-Per-Click (CPC) model. Maar daarmee houdt ook de gelijkenis op. Vergelijkingssites zijn uitermate geschikt voor het onderzoeken welke producten er voorhanden zijn voor welke prijzen. Betaalde zoekmachinecampagnes daartegenover spelen specifiek in op een vraag en zijn de laatste klik voordat een consument zijn aankopen doet. Hanteer deze twee soortgelijke, maar duidelijk verschillende kanalen dus niet hetzelfde.
2. Aanpassen van het account doordat het budget op is
Het naar beneden stellen van uw weergave in de lijst op een vergelijkingssite – omdat u bijvoorbeeld door uw maandbudget heen bent – kan een negatieve impact hebben. Zo is een groot nadeel dat uw populariteitsscore kan worden gereset. Als dit gebeurt, is dit van invloed op de zichtbaarheid van uw producten. Als uw budget niet toereikend genoeg is, is het aan te raden om enkel met uw topproducten te adverteren en te zorgen dat deze altijd beschikbaar en goed vindbaar zijn.
3. Geen gebruik maken van gratis sites
Waarschijnlijk stuurt u al datafeeds naar Google Product Search. Als dit nog niet het geval is, doe dit dan zo snel mogelijk. Wat is er beter dan conversie door gratis verkeer?
4. Verschil in prijs
Als een consument via een vergelijkingssite op uw website komt, moet de prijs van het product waarvoor hij komt wel overeenkomen met de prijs die op de vergelijkingssite werd getoond. Het gebeurt nog vaak dat dit niet het geval is. Dit heeft echter een negatieve werking op de ranking in de resultaten en daarbij heeft de consument een slechte ervaring opgelopen die hij mogelijkerwijs zal associëren met uw merk en de vergelijkingssite. Controleer dus met regelmaat de juistheid van uw prijzen in uw datafeeds.
5. Verwachten dat het bod de ranking/zichtbaarheid zal verbeteren
Zoals al eerder aangegeven, moeten vergelijkingssites niet worden gezien als betaalde search. Dit geldt helemaal als je kijkt naar het biedsysteem bij beide kanalen. Zo is adverteren via zoekmachines voor het grootste gedeelte gebaseerd op een veilingmodel, daarnaast is de kwaliteitsscore van belang voor bepaling van de ranking. Een bod bij vergelijkingssites heeft enige invloed maar daarnaast zijn er ook een hoop andere zaken die effect hebben: consumenten kunnen de resultaatpagina’s sorteren, toevoegen van beeld, aanbieden van gratis bezorging, aanbiedingen etc. Wees er dus van bewust dat een bod niet de enige manier is om uw zoekresultaten op vergelijkingssites te verbeteren.
6. Het niet vermelden van bezorgkosten
Een consument wil graag in één oogopslag de totale prijs weten van een product, dus inclusief verzendkosten. Zorg dus ook dat u deze communiceert via vergelijkingssites. Zodat het niet tegenvalt indien een bezoeker na doorklikken pas op uw site ziet dat hij nog een fiks bedrag aan bezorgkosten kwijt is. Indien u geen bezorgkosten rekent, vermeld dit dan ook duidelijk; dit kan veel verkeer naar uw site trekken.
8. Gebruik van slecht beeldmateriaal
9. Niet weten hoeveel conversie dit kanaal brengt
10. Geen gebruik maken van aanbiedingen en kortingscodes
Meer tips en aanbevelingen over vergelijkingssites vindt u hier.
Bron: Channeladvisor.co.uk
Aanvulling op punt 3
Google Product Search is vooralsnog alleen actief in Engeland, Duitsland en uiteraard de VS. Wordt wel verwacht in rest van Europa maar data van uitrol is nog onbekend.
Dit is een 1 op 1 vertaling van het rapport van ChannelAdvisor. Helaas kun je niet alles ook 1 op 1 overnemen naar de Nederlandse situatie. Bijna geen enkele vergelijkingssite gebruikt in Nederland een biedingsysteem. Google Product Search is idd in Nederland nog niet actief. Ook werkt, voor zover ik dat weet, bijna nog geen enkele vergelijker met een budget per maand. Verder wordt maar in een enkel geval het beeldmateriaal van de webshop gebruikt op de vergelijkingssite zelf... Uiteraard moet je wel goed beeld gebruiken op je eigen webshop.
Al met al een lijst van tips waar je als Nederlandse webshop niet heel veel aan hebt... Uiteraard mag je me als webshop altijd vragen hoe ik denk dat je je conversie kunt verbeteren op webshops ;-)
Dank voor de opmerkzaamheid. Voortaan zullen we bij de artikelselectie beter kijken naar de toepasbaarheid op de Nederlandse situatie óf duidelijker aangeven waar de tekst al dan niet betrekking op heeft.