Bol.com heeft een Gouden Esprix in de wacht gesleept, een vakprijs voor marketingcommunicatie. De webwinkel scoorde met zijn campagne over studieboeken, die studenten zowel nieuw als tweedehands kunnen kopen bij Bol.com.
De campagne voor Bol.com, Esprix-winnaar in de categorie retail, werd gemaakt door de bureaus Red Urban en Etcetera, die sowieso hoge ogen gooiden gisteren. De jury beoordeelde alle campagnes op aangetoonde gedragsverandering en daarnaast op resultaat, strategie en creatie. Van de 31 winnende opdrachtgevers ging behalve Bol.com alleen de rijksoverheid er met een Gouden Esprix vandoor, voor de Stanislav-campagne over veilig internetten.
Overijverige student
De omschrijving van de winnende Bol.com-campagne luidt als volgt: ‘Studenten moeten bol.com gaan overwegen als voordelig alternatief voor de aanschaf van nieuwe en tweedehands studieboeken. In de campagne gebeurt dit door een overijverige student Egbert die de campagne van bol.com 'hackt'. Zogenaamd 'illegaal' plakt hij zelfgemaakte wildplakposters over de 1200 abriposters die men juist heeft opgehangen voor de promotie van nieuwe studieboeken. Dit gebeurt op opvallende wijze: gewoon over de buitenkant van het glas van de abri's. Deze landelijke actie levert veel publiciteit op en luidt de tweede, online fase in: Egbert maakt zijn wildplakacties bekend via Hyves en Youtube en zet een eigen screenwash-promotieteam in om zijn boeken te promoten via Hyves.
Hieronder vindt u een beeldimpressie van de campagne.
Bol.com valt met grote regelmaat in de prijzen. In de prijzenkast prijken naast vele Thuiswinkel Awards onder meer een Gouden E-mailmarketing Award (2007), een Effie (2008), een (Re)Connect Retail Award (2009) en een Usability Award (2010). Vorige week nog werd Bol.com door de Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) uitgeroepen tot Adverteerder van het Jaar.
Michel Schaeffer van Bol.com is lijstaanvoerder in de Top 100 Beste Marketeers die Tijdschrift voor Marketing onlangs publiceerde. In het volgende nummer van Twinkle vindt u een interview met Schaeffer.
Bol.com heeft een nieuwe uitdaging gevonden. De online-mediawinkel wil een wereldrecord vestigen met de langste virtuele polonaise ooit. In de WK-stoet lopen al duizenden Nederlanders mee.