Twinkle | Digital Commerce

sociale productdetail pagina

2017-05-26
180101
  • 1:52

In mijn laatste posting schreef ik over het toevoegen van productaanbevelingen. Consumenten vertrouwen elkaar - zelfs als ze elkaar niet kennen - meer dan ze merken vertrouwen. In een van de comments sprak ik al over een koppeling met sociale netwerken als mogelijke volgende stap.

Weten wat je vrienden, of vrienden van vrienden, interessant en leuk vinden is nog relevanter dan wat onbekenden vinden. Dit omdat men bekend is met de persoonlijke situatie of achtergrond van de persoon.

Facebook Like-button
Facebook lanceerde enkele dagen na mijn post later de Social Graph. In het kort: de mogelijkheid om de like-button en onder andere aanbevelingen ook te gebruiken voor uw eigen webwinkel. Zodoende kunnen bezoekers van uw webwinkel aangeven dat ze bepaalde content (producten bijvoorbeeld) leuk of interessant vinden. Dit kenmerk wordt niet alleen op de betreffende productpagina getoond, en dus ook aan alle bezoekers van deze pagina, maar ook op het Facebook-profiel van de persoon. En dus ook aan het achterliggende vriendennetwerk. De like-button kan toegevoegd worden aan verschillende soorten objecten (op pagina's) zoals producten, locaties, blogposts en personen. Levi's heeft bijvoorbeeld de button toegevoegd op bulk- & productdetailpagina's.

Inzage in gedrag doelgroep
Als beheerder van een webwinkel kunt u via een aparte Facebook-beheerpagina zien welke personen uw producten of diensten interessant vinden. U kunt deze groep mensen hiermee (nog) niet benaderen, maar het geeft wel aan welke personen zich betrokken voelen bij uw product.

Ik vind niet dat alle producten zich hiervoor lenen. Producten moeten wel over een bepaalde emotionele waarde beschikken. Zo zal een doosje paperclips niet in aanmerkingen (tenzij het ontwerp weer een bepaalde emotie los maakt), terwijl kleding of muziek zich wel weer leent voor deze functionaliteit.

Eerste stapjes
Laten we eerlijk zijn: echt gebruik maken van de kracht van sociale netwerken doet de Social Graph van Facebook nog niet. Het gaat hier immers om 'bereik' en nog niet om echte interactie met uw klanten. Het is wel een eenvoudige - implementatie is simpel - manier om te achterhalen of dat uw klanten zich op Facebook begeven, zonder dat u daarbij direct het gesprek aan hoeft te gaan. En voor uw klanten is het een leuke manier om uw content te delen met vrienden en bekenden.