Twinkle | Digital Commerce

TNT investeert in Sjopze

2017-05-27
170130
  • 2:38

Na een geslaagde pilot geeft TNT Post een vervolg aan Sjopze, het folderconcept met aanbiedingen van webwinkels. Het bedrijf wil meer met thema’s gaan werken en overweegt branchespecifieke folders uit te brengen, te beginnen met de reisbranche.

TNT Post bezorgde tussen afgelopen mei en juli zes nummers van Sjopze bij ongeveer een miljoen huishoudens. Ze werden huis-aan-huis bezorgd in wijken waar webwinkelen goed is ingeburgerd, waarbij het postbedrijf onder meer afging op De Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research en cijfers van zusterbedrijf Cendris.

TNT Post gebruikt de brievenbus als aanjager voor de Nederlandse online-verkoop, waarin het als pakketbezorger een grote rol speelt. Bovendien heeft het bedrijf met Sjopze een platform in handen waarop het de eigen webwinkels kan promoten.

‘Verfrissend’
Consumenten reageerden enthousiast op de eerste folders en de bijbehorende site Sjopze.nl, waar nog meer webwinkelaanbiedingen te vinden zijn: ‘Uit onderzoek bleek dat ontvangers onze folders als verfrissend hebben ervaren’, zegt TNT Post’s Manager Business Development Guido de Wit: ‘Mensen vonden het leuk om ook minder bekende of nieuwe namen in de folders terug te vinden.’

Rendement
Kleertjes.com en Chear.nl lieten al eerder aan Twinkle weten dat de advertenties in Sjopze goed rendeerden. De Wit: ‘De meeste adverteerders uit de pilot-fase doen dan ook weer mee in de nieuwe reeks folders, waarvan de eerste op 24 september verschijnt.’

Tot het eind van dit jaar bezorgt TNT Post Sjopze nog acht keer, in een oplage van 1,5 miljoen stuks. De edities voor Sinterklaas en Kerst vallen bij 2,5 miljoen huishoudens op de mat.

Vijf keer langer hangen
Volgens De Wit meldden adverteerders zich in de afgelopen pilot-fase spontaan bij TNT Post om te adverteren in Sjopze: ‘Ze vallen voor het grote bereik en de mogelijkheid zich te profileren in een ander kanaal. Uit onderzoek blijkt dat shoppers die via de folder bij een webwinkel komen, daar gemiddeld vijf keer langer blijven hangen dan andere bezoekers.’

Reisorganisaties
Onder de online-verkopers die aanklopten bij TNT Post bevonden zich ook veel reisorganisaties, aldus De Wit: ‘Daarom hebben we een speciale pagina voor hen gecreëerd in Sjopze. Het concept staat nu dus voor meer partijen open dan voor pakketaanbieders alleen’. Overigens konden ook niet-klanten van TNT Post al adverteren in Sjopze.

Als de reisadvertenties aanslaan, komt Sjopze begin volgend jaar met een speciale reisfolder, laat De Wit weten: ‘Daarbij is het prettig dat de reisbranche heel andere piekperiodes heeft dan de andere retail. We willen met Sjopze sowieso meer met thema’s gaan werken. Denk daarbij ook aan Valentijnsdag.’

Campagne
TNT Post zal de komende periode ‘harder aan de poort rammelen’ om Sjopze onder de aandacht te brengen. In een aanstaande campagne worden onder meer banners, e-mails en radiospotjes ingezet. ‘Het wordt langzaam aan een echt bedrijf, waar we volgend jaar zeker mee doorgaan’, zegt De Wit. ‘Het is voor ons ook een goede manier om te zoeken naar de ideale mix van kanalen en om een grotere rol te spelen in e-commerce.’

Redactionele content
De Wit zegt te overwegen om tussen de advertenties in de folders ook redactionele content te gaan bieden in Sjopze: ‘We willen de lezer sowieso wat beter begeleiden en we gaan experimenteren met rubriekjes. Adverteerders vragen daar zelf ook om.’

Een compleet magazine zal Sjopze hoe dan ook niet worden, zegt De Wit, die heeft gezien hoe Check en Kieskeurig Magazine van het toneel zijn verdwenen.