U heeft het vast ook eens meegemaakt: u bent uit eten met vrienden en plots wordt u verrast door een prachtig nummer op de achtergrond. Dat overkwam mij vorige week.
Niemand van het gezelschap weet me te vertellen wie het nummer zingt. Eén van mijn vrienden pakt zijn iPhone erbij. Nog voor ik me kan afvragen waarom, zegt hij: ‘Ik heb het opgezocht met Shazam. Het is Per Lei van Riccardo Cocciante.’ Vervolgens drukt hij op ‘Download on iTunes’ en een paar tellen later heeft hij het nummer gekocht. Ik sta perplex. Wat een gave e-commerce applicatie! Het mooiste vind ik dat het echt een mobiele e-commerce applicatie is; op mijn laptop zou ik er weinig aan hebben.
Moet ik nu een iPhone aanschaffen? Ik ben in mijn omgeving een van de weinigen die deze mobiel nog niet heeft. Gelukkig blijkt dat ik Shazam ook op mijn Nokia N96 kan installeren. En tevens op de Nokia is de Shazam-applicatie gekoppeld aan een webwinkel. Ook ik kan nu met één druk op de knop de gevonden muziek aanschaffen! En waar ik al snel achterkom: Shazam werkt zelfs als mensen er voor de gein doorheen fluiten, of met andere geluiden proberen mijn demonstratie te verstoren.
Zal Shazam in de toekomst uitgebreid worden met het herkennen van vogelgeluiden of stemmen? Er komen al steeds meer ‘Shazam-achtige’ oplossingen, zoals Streepjescodescanner.nl. Met deze app kunt u met uw mobiel een barcode scannen en meteen zien waar u het product het goedkoopst kunt aanschaffen. Handig als u wilt onderhandelen over de prijs van die nieuwe wasmachine. Ik heb het geprobeerd en het werkt perfect!
Door Shazam maak ik voor het eerst mee dat ik op een hele makkelijke manier iets kan kopen via mijn mobiel. Dat maakt me enthousiast. Er wordt al zó lang gesproken over e-commerce op de mobiele telefoon, maar ik was er nooit echt enthousiast over. Heeft u ooit iemand een overhemd zien bestellen via Wehkamp.mobi? Precies. Maar met de komst van Shazam, zie ik ineens mogelijkheden te over voor mobile e-commerce!
Deze posting vindt u terug als column in Twinkle nummer 4, die volgende week verschijnt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Shazam: killer app voor mobile e-commerce
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.