Vertegenwoordigers van luxemerken hebben verheugd gereageerd op een nieuwe verordening van de Europese Commissie. Daarin staat dat ze onder voorwaarden mogen verlangen dat online-verkopers ook een fysieke winkel hebben.
De verordening hing al maanden boven de Europese markt, maar wordt in juli daadwerkelijk van kracht. De nieuwe regels zullen gelden tot 2022 en tot die tijd regelmatig worden geëvalueerd.
Karl Lagerfeld
De lobby die Karl Lagerfeld en andere ontwerpers voerden bij Neelie Kroes, destijds Eurocommissaris van mededinging, heeft effect gesorteerd. Om met Reuters te spreken: als de snelheid van uitgevaardigde persberichten een maatstaf is voor de populariteit van een EU-regel, dan zijn de luxemerken de morele winnaar. Onder meer belangenclub European Alliance en luxeconcern Louis Vuitton Moët Hennessey (LVMH) lieten zich al verheugd uit over de nieuwe regels.
Uitzondering
Overigens is de verordening (pdf, korte Q&A hier) bedoeld om de concurrentie tussen winkeliers te bevorderen. Voor 'exclusieve distributie' is een uitzondering gemaakt, die de regel bevestigt dat on- en offline verkopers in principe onder dezelfde voorwaarden moeten kunnen werken.
Uit de persverklaring van Kroes’ opvolger Joaquin Almunia: ‘Wanneer distributeurs eenmaal erkend zijn, moeten zij vrij zijn om hun producten via hun website te verkopen net zoals zij dat in hun traditionele winkels en via hun fysieke verkooppunten zouden doen. Wat de selectieve distributie betreft betekent dit dat de producenten de via internet verkochte hoeveelheden niet kunnen beperken, noch daarvoor hogere prijzen aan te rekenen. In de richtsnoeren worden de begrippen "actieve" en "passieve" verkopen voor de exclusieve distributie verder toegelicht.’
Reactie eBay
EBay, dat flink ijvert voor vrije verkoop van goederen via internet, lijkt niet ontevreden met de nieuwe regels uit Brussel en bekijkt het van de zonnige kant. In een reactie aan The Wall Street Journal zegt Richard Nash, public affairs manager voor de EU: ‘De nieuwe regels maken het makkelijker voor online only spelers om toegang te krijgen tot everyday goods.’
Thuiswinkel.org
Thuiswinkel.org wil zich eerst verdiepen in de nieuwe regels, alvorens een officiële reactie te geven. De belangenvereniging toonde zich eerder ontstemd over de plannen uit Brussel, net als de Europese overkoepelende belangenclub Emota (pdf).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Luxemerken blij met nieuwe Europese regels
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.