Normaal gesproken lees ik met veel plezier de Twinkle-nieuwsbrieven die met regelmaat in mijn mailbox landen. Maar zo niet afgelopen vrijdag. Oorzaak: een artikel dat mij vertelt dat de online speelgoedverkopen afgelopen jaar met 115 procent gegroeid zijn.
Blinde paniek maakt zich van mij meester. Ik ben namelijk online speelgoedverkoper. We zitten toch in een crisis? Crisis als in: consumentenvertrouwen op een laagtepunt, hand op de knip en met samengeknepen billen wachten op betere tijden? Alleen online-veilinghuizen groeien toch op dit moment, ten koste van failliete bedrijven? Maar het staat er echt: 115 procent.
Dat kan beter
Ik sla mijn laptop open, die mij vast gaat vertellen dat mijn speelgoedomzet minimaal 120 procent is gegroeid . Ik neem natuurlijk geen genoegen met een landelijk gemiddelde. Dat kan beter. Maar mijn laptop lijkt aan vervanging toe, want het magische cijfer dat tevoorschijn komt, haalt het niet bij mijn verwachting.
Accountant
Ik bel mijn accountant. Hij heeft vorige maand het jaar 2009 afgesloten en wat cijfers verkeerd geïnterpreteerd. Ik haal al opgelucht adem want fouten maken is menselijk en we hebben het tenslotte over een concept jaarrekening waarin de puntjes nog op de i gezet moeten worden. Toch moet ik op zoek naar een nieuwe accountant want hij beweert bij hoog en laag dat hij het bij het rechte eind heeft.
Garantie
Ik mail mijn vrienden van De Nieuwe Zaak. Ik ben natuurlijk vergeten om de omzet van mijn speelgoed AdWords-campagne mee te nemen in mijn omzetcijfers en zij gaan mij dat haarfijn uitleggen. Mijn vrienden zijn altijd blij van mij te horen ,want mijn mailtjes leveren meestal werk dus geld op. Deze keer niet. Fouten moeten rechtgezet worden en dat valt onder de garantie. Ik ontvang al snel een mail die niet voor mij bedoeld kan zijn, want ik lees dat alle campagnes meegenomen zijn in de rapportages.
Factuur
Ik bel mijn vriend Jan. Collega-ondernemer en ook al jarenlang een bekende online-aanbieder van alleen maar bekende speelgoedmerken. Ik ben namelijk vergeten een grote levering speelgoed aan hem te factureren. Hij vindt het vast niet erg dat ik daar nu pas achterkom. Jan heeft zijn boekhouding niet op de orde want hij beweert dat hij de factuur al maanden geleden betaald heeft.
Cruciale lesstof
Ik begin nu boos te worden. Ik zoek het telefoonnummer van mijn lerares statistiek die mij op de Hotelschool in Maastricht geleerd heeft hoe je een groeipercentage op verantwoorde wijze weergeeft. Ik heb wel eens een les overgeslagen maar zij heeft cruciale lesstof niet behandeld! Iemand zal moeten boeten voor het feit dat ik niet kan beschikken over de juiste groeicijfers van mijn bedrijf.
Gemiddelde snelheid
Omdat mijn naam haar niets meer zegt, duurt het een tijd voordat ik haar zover krijg dat ik direct na het weekend mag langskomen voor een inhaalles. Ongeduldig leg ik de 250 kilometer naar het zuiden af en zelfs zonder inhaalles beweer ik dat mijn gemiddelde snelheid hoger ligt dan het landelijk gemiddelde op dat moment. Eenmaal aangekomen laat ik haar het gewraakte Twinkle-artikel lezen en draag haar op mij uit te leggen hoe ik mijn groeicijfers kan afzetten tegen die van mijn concurrenten. En voor minder dan 120 procent doe ik het niet.
Ze begint echter onbedaarlijk te lachen, terwijl ik haar niet begrijpend aankijk. Beste Fokko, hoe hard kun jij groeien als je een product voor het eerst verkoopt? Heel hard! En verkocht in Bol.com in 2008 al speelgoed?
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Meten, meten en het dan nog niet weten …
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.