Twinkle | Digital Commerce

ICT Barometer benoemt ergernissen webshoppers

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:37

Vier op de tien (40 procent) respondenten uit de ICT Barometer van Ernst & Young zegt met fouten te maken hebben gehad bij  het online-kopen. Dat is meer dan de 38 procent van twee jaar geleden.

Voor de duidelijkheid moet worden gesteld dat Ernst & Young de vragen niet voorlegde aan consumenten, maar aan ‘ruim zeshonderd managers en professionals in het bedrijfsleven en bij de overheid’. De webshoppers onder hen kampten vooral met fouten bij de levering (25 procent ten opzichte van 22 procent in 2008) of een fout bij de bestelling (12 procent ten opzichte van 11 procent in 2008.)

Gevraagd naar hun grootste ergernissen noemt de werkende onderzoeksgroep de hoge verzendkosten (68 procent van de respondenten, tegenover 58 procent twee jaar geleden) het vaakst.



Thuiswinkel Waarborg
Uit de antwoorden concludeert Ernst & Young verder dat het vertrouwen in betalen bij webwinkels in twee jaar tijd met 20 procent is afgenomen. Uit het persbericht over het rapport: De ICT Barometer laat daarbij vooral zien dat het vertrouwen per online winkel sterk wisselt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat twee derde van de online kopers let op de aanwezigheid van het ‘Thuiswinkel Waarborg’, het keurmerk van bedrijven die via internet verkopen.’ Daarmee is deze groep de helft groter dan in 2008.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, is goed te spreken over dat resultaat. Uit het persbericht: ‘Dit onderzoek tekent het belang van veilig en betrouwbaar online-winkelen voor Nederlandse consumenten. Veel gaat goed, maar veel kan ook nog beter. Thuiswinkel Waarborg is trots op de waarde die consumenten hechten aan ons keurmerk. Uitdagingen op het gebied van distributie en fulfilment maken dat er ook nog veel werk te verzetten is, uitdagingen die horen bij een nog jonge, dynamische markt vol mogelijkheden.’

U kunt de ICT Barometer, die twee jaar geleden nogal wat  stof deed opwaaien, downloaden via onderstaande link (pdf).