Twinkle | Digital Commerce

Trends: realtime, open en overal

2017-05-27
180101
  • 3:38

De opkomst van real time commerce, open commerce en omnipresence. Dit artikel beschrijft drie belangrijke trends in e-commerce, die Jungle Minds signaleert in haar boek ‘Finest Fifty e-commerce 2010’.

Tekst: Geert-Jan Smits

Trend 1: Real time commerce
Terwijl het internet meer en meer een live aangelegenheid is, staat er op een webshop vooral oude content. De stem van de medeconsument is wel te horen, maar het zijn vooral gedateerde verhalen. Beoordelingen (reviews) zijn van gisteren of van een jaar geleden. Wat er mist zijn 'live conversaties': gesprekken tussen medeconsumenten die zich op dat moment in de webwinkel bevinden. Dit fenomeen wordt ook wel beschreven als the live web of the internet of now. Het beschrijft de oerkracht van internet: interactie en conversatie, en wel direct in het hier en nu. Real time commerce kan twee doelen ­dienen: het verbeteren van de online-marketing en het vergroten van de conversie. In de online-marketing zien we de volgende ontwikkelingen richting real time commerce: 

• Live banners:
Banners die real time verversen, bijvoorbeeld om de actuele prijs te vermelden.

• Live AdWords campagnes:
Deze campagnes hebben een directe ­koppeling met het voorraadsysteem. Als de producten zijn uitverkocht, wordt de ­campagne automatisch uitgeschakeld.

• Real time e-mails:
Bij Tigerdirect.com wordt de inhoud van het e-mailbericht pas samengesteld op het moment van openen. De inhoud van de mail is gekoppeld aan het voorraad­systeem. Zo toont Tigerdirect.com altijd de actuele situatie. De consument krijgt in het bericht te zien welke aanbiedingen inmiddels zijn uitverkocht (zie afbeelding).

• Real time reviews:
In 2010 zien we de opkomst van ‘real time samen winkelen’ en live ervaringen van medeconsumenten in een webshop. Zo biedt Charlotterusse.com de bezoeker de mogelijkheid om live te converseren via Facebook, Twitter, MySpace, e-mail of Instant Messenger (IM). Om vervolgens online van gedachten te kunnen wisselen. Walmart.com biedt iets dergelijks op de homepage met het item: What's the buzz.

Trend 2: Open commerce
Een gebruikersaccount levert voordelen op voor zowel de consument als de webwinkelier. Al wordt het inloggen bij een webshop ook wel als vervelend en onhandig ervaren door de consument doordat hij zich overal opnieuw moet aanmelden. Dit komt dan ook in de komende jaren te vervallen. Een consument hoeft niet langer voor elke webshop een account aan te maken. Hij maakt één digitaal identiteitsbewijs aan en legt hiermee op één punt al zijn gegevens, interesses, kledingmaten en dergelijke vast. Deze digitale ID kan hij overal gebruiken om in te loggen of om formulieren automatisch in te vullen. In 2010 zien we de eerste stappen in de ­richting van 'drempelloze herkenning', ofwel: open ID.

Een goed voorbeeld is Target.com, waar bezoekers kunnen inloggen met hun Amazon-account. Maar ook Kalydo.com, waar de klant kan inloggen met één van zijn bestaande accounts: Facebook, Twitter, Yahoo!, Google, Hyves of Windows Live ID. Hij hoeft zich dus niet aan te melden, alles wat al bekend is binnen zijn sociale netwerk kan Kalydo.com gebruiken.

Trend 3: Omnipresence
Erwin Blom, oprichter en mede-eigenaar van The Crowds (mediabedrijf gericht op social media ) weet het mooi te ver­woorden: ‘Twitter is maar één van de vele voorbeelden die laten zien dat we nu always connected zijn. Dat we in tekst, beeld en geluid dankzij mobiel internet altijd rechtstreeks in contact kunnen staan met vrienden, evenementen, gebeurtenissen en informatie. Dat communicatie en informatie altijd en overal zijn.’

Omnipresence betekent dat je als aan­bieder overal aanwezig moet zijn. En op elk apparaat beschikbaar moet zijn: mobiel, PDA, e-reader, navigatiesysteem, televisie of gameconsole. De term ‘online’ gaat verdwijnen. Offline zijn, bestaat niet meer. De consument wil altijd de beschikking hebben over informatie en communicatie.

Momenteel zien we belangrijke ontwikkelingen op het vlak van mobiel internet: location based services, augmented reality, ­targeted marketing, loyalty programs en QR codes. Belangrijk is dat elk platform zijn eigen rol heeft. Mobiele websites (websites voor de smartphone) krijgen andere en vooral aanvullende functies toebedeeld. Het simpelweg kopiëren van de bestaande webshop naar mobiel is een ontkenning van de mogelijkheden.

Mobiele websites zullen daarmee sub­stantieel gaan verschillen van de ‘moeder-site.’ Als de consument in de winkel een product ziet, gebruikt hij de smartphone om reviews te bekijken, een demo te zien of om in contact te komen met vrienden. En is het product uitverkocht, dan pakt hij evenzeer de mobiel om het product alsnog online aan te schaffen. Online en offline gaan meer en meer vermengen. De verschillen gaan vervagen; de kern is dat de consument het internet altijd tot zijn beschikking wil hebben. Voor u als aan­bieder de uitdaging om altijd en overal op de juiste manier beschikbaar te zijn - om omnipresent te zijn.   

Geert-Jan Smits is directeur van internetadviesbureau Jungle Minds.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 02-2010.