Twinkle | Digital Commerce

PayPal mikt op tweede plaats in Nederland

2017-10-05
180101
  • 2:30

EBay maakte onlangs bekend dat PayPal de motor is achter de sterke omzetgroei van het bedrijf. Nederland loopt in die groeicijfers voorop. Toch ziet Dennis van Allemeersch, countrymanager in de Benelux van PayPal, het als zijn belangrijkste opdracht om meer webkopers kennis te laten maken met PayPal.

‘De meeste mensen zijn verslaafd na eenmalig gebruik.’

Tekst: Arjan van Oosterhout

Het door PayPal verwerkte betaalvolume in Nederland groeide het afgelopen jaar nog sterker dan dat van iDeal (zie kader.) Inmiddels hebben 2,7 miljoen Nederlanders een account bij de eBay-dochter en dat aantal neemt volgens Van Allemeersch wekelijks met een kleine twintigduizend toe. De vergelijking met het hier zo dominante iDeal dringt zich nogal eens op. Van Allemeersch noemt het ‘de facto de standaard betaalmethode’ voor b2c-betalingen in Nederland, maar ziet voldoende mogelijkheden. ‘Het gaat om toegevoegde waarde’, aldus de countrymanager. 

Negen toetsaanslagen
De toegevoegde waarde van PayPal ligt volgens de countrymanager op enerzijds toegankelijkheid en anderzijds klantvriendelijkheid. Over die eerste pijler zegt Van Allemeersch: ‘Met negen toetsaanslagen, acht voor je wachtwoord en één klik voor akkoord, kun je bij ons een betaling verrichten zonder creditcard, paslezer of andere benodigdheden. Daar komt nog bij dat we betalingen over de grens faciliteren en dat zal steeds belangrijker worden.’ Wat betreft de tweede pijler, klantvriendelijkheid, wijst de Belg op de bescherming die kopers genieten en op de beschikbaarheid van telefonische support voor klanten. Dé marketinguitdaging is volgens Van Allemeersch om mensen PayPal te laten ervaren. ‘Als mensen PayPal eenmaal gebruiken, willen ze vaak niet meer anders’, bezweert hij. ‘Er is een groot aantal gebruikers dat zegt niet te kopen als ze niet met PayPal kunnen betalen. Daarom sluiten we ook steeds meer webwinkeliers aan; ze willen ons niet missen in hun rijtje betaalopties. Wij willen de nummer twee positie verwerven.’ Om kleinere online-retailers warm te krijgen en houden voor de betaalmethode, introduceerde PayPal onlangs Get Paid More, kortweg GP+. Het is een laagdrempelige analysetool waarmee webwinkeliers inzicht kunnen krijgen in hun vindbaarheid in zoekmachines. Van Allemeersch: ‘Het is vooral pure service. We willen laten zien welke kennis we in huis hebben op het gebied van e-commerce, maar we zijn en blijven een betaalbedrijf.’

Kaarten en mobiel
Daarbij beperkt PayPal zich niet tot het web: het lanceerde onlangs zijn eerste prepaidbetaalkaart in Italië. In Groot-Brittannië en Frankrijk zijn inmiddels PayPal-creditcards in omloop. Ook is een eerste b2c-betaalapplicatie voor mobiel gelanceerd. Blackberry had de primeur, maar volgens Van Allemeersch zullen spoedig applicaties voor andere smartphones volgen.  

____________________

PayPal vs. iDeal
Het totale bedrag dat PayPal in Nederland aan transacties kreeg te verwerken, lag in 2009 63 procent hoger dan in 2008. Het betaalvolume steeg nog iets sterker dan dat van iDeal (met 62 procent tot 3,4 miljard euro). Het aantal PayPal-transacties kwam volgens Dennis van Allemeersch, countrymanager Benelux van PayPal, uit op 6,8 miljoen. Bij een gemiddelde orderwaarde van zo’n 50 euro komt dat neer op ongeveer een tiende van de omzet van iDeal. Wat het aantal transacties betreft, is PayPal's aandeel (door de wat lagere gemiddelde orderwaarde) groter.

____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2010.