EBay maakte onlangs bekend dat PayPal de motor is achter de sterke omzetgroei van het bedrijf. Nederland loopt in die groeicijfers voorop. Toch ziet Dennis van Allemeersch, countrymanager in de Benelux van PayPal, het als zijn belangrijkste opdracht om meer webkopers kennis te laten maken met PayPal.
‘De meeste mensen zijn verslaafd na eenmalig gebruik.’
Tekst: Arjan van Oosterhout
Het door PayPal verwerkte betaalvolume in Nederland groeide het afgelopen jaar nog sterker dan dat van iDeal (zie kader.) Inmiddels hebben 2,7 miljoen Nederlanders een account bij de eBay-dochter en dat aantal neemt volgens Van Allemeersch wekelijks met een kleine twintigduizend toe. De vergelijking met het hier zo dominante iDeal dringt zich nogal eens op. Van Allemeersch noemt het ‘de facto de standaard betaalmethode’ voor b2c-betalingen in Nederland, maar ziet voldoende mogelijkheden. ‘Het gaat om toegevoegde waarde’, aldus de countrymanager.
Negen toetsaanslagen
De toegevoegde waarde van PayPal ligt volgens de countrymanager op enerzijds toegankelijkheid en anderzijds klantvriendelijkheid. Over die eerste pijler zegt Van Allemeersch: ‘Met negen toetsaanslagen, acht voor je wachtwoord en één klik voor akkoord, kun je bij ons een betaling verrichten zonder creditcard, paslezer of andere benodigdheden. Daar komt nog bij dat we betalingen over de grens faciliteren en dat zal steeds belangrijker worden.’ Wat betreft de tweede pijler, klantvriendelijkheid, wijst de Belg op de bescherming die kopers genieten en op de beschikbaarheid van telefonische support voor klanten. Dé marketinguitdaging is volgens Van Allemeersch om mensen PayPal te laten ervaren. ‘Als mensen PayPal eenmaal gebruiken, willen ze vaak niet meer anders’, bezweert hij. ‘Er is een groot aantal gebruikers dat zegt niet te kopen als ze niet met PayPal kunnen betalen. Daarom sluiten we ook steeds meer webwinkeliers aan; ze willen ons niet missen in hun rijtje betaalopties. Wij willen de nummer twee positie verwerven.’ Om kleinere online-retailers warm te krijgen en houden voor de betaalmethode, introduceerde PayPal onlangs Get Paid More, kortweg GP+. Het is een laagdrempelige analysetool waarmee webwinkeliers inzicht kunnen krijgen in hun vindbaarheid in zoekmachines. Van Allemeersch: ‘Het is vooral pure service. We willen laten zien welke kennis we in huis hebben op het gebied van e-commerce, maar we zijn en blijven een betaalbedrijf.’
Kaarten en mobiel
Daarbij beperkt PayPal zich niet tot het web: het lanceerde onlangs zijn eerste prepaidbetaalkaart in Italië. In Groot-Brittannië en Frankrijk zijn inmiddels PayPal-creditcards in omloop. Ook is een eerste b2c-betaalapplicatie voor mobiel gelanceerd. Blackberry had de primeur, maar volgens Van Allemeersch zullen spoedig applicaties voor andere smartphones volgen.
____________________
PayPal vs. iDeal
Het totale bedrag dat PayPal in Nederland aan transacties kreeg te verwerken, lag in 2009 63 procent hoger dan in 2008. Het betaalvolume steeg nog iets sterker dan dat van iDeal (met 62 procent tot 3,4 miljard euro). Het aantal PayPal-transacties kwam volgens Dennis van Allemeersch, countrymanager Benelux van PayPal, uit op 6,8 miljoen. Bij een gemiddelde orderwaarde van zo’n 50 euro komt dat neer op ongeveer een tiende van de omzet van iDeal. Wat het aantal transacties betreft, is PayPal's aandeel (door de wat lagere gemiddelde orderwaarde) groter.
____________________
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2010.
Waarom zouden webwinkeliers paypal promoten? Het is riskant en duur. Hoe denk Paypal klanten te kunnen winnen?
Zie hier hoe PayPal met haar klanten communiceert en omgaat:
http://www.geefgratis.nl/nc/over-ons/persberichten/persbericht/persbericht/paypal-dupeert-2200-goede-doelen/
en het hele dossier:
http://www.goededoelenwereld.nl/goede-doelen-wereld-nl/dossiers/paypal/
PayPal is een prachtige oplossing - voor de koper!
Als verkoper sta je machteloos tegenover frauduleuze kopers.
Zodra deze een volledig onterecht refundverzoek (de klant heeft zelf besteld én getekend voor ontvangst van de bestelling) indienen, worden deze in 99,9% van de gevallen in het gelijk gesteld.
Resultaat: als verkoper ben je de het geld (incl. PayPal-transactie- en verzendkosten) én de goederen kwijt.
Een onaanvaardbaar risico, en dus op geen enkele wijze een alternatief voor het wel goed functionerende iDEAL!
Ook ik ben als winkelier onlangs weer gedupeerd door een fraudegeval waar PayPal de fraudeur (mijn 'klant') in het gelijk stelde. Persoonlijk contact met PayPal is onmogelijk, als webwinkelier moet je van alles aanleveren volgens de regeltjes van PayPal (binnen 3 dagen, faxen naar duur 0900-nummer, etc), om vervolgens weken later een automatisch mailtje te ontvangen waarin doodleuk staat dat ze de 'klant' toch in het gelijk stellen.
Zo'n 70% van de betalingen (veel internationaal) ontvang ik via credit card, daarmee heb ik nog nooit problemen gehad. En iDeal is natuurlijk helemaal veilig. PayPal biedt ik nog steeds aan, maar tegen extra hoge kosten zodat mijn klanten bijna altijd voor een andere betaalmogelijkheid kiezen. En ik denk erover helemaal te stoppen met PayPal. Ik zie niet in hoe PayPal ooit de nummer 2 denkt te worden in Nederland.