Twinkle | Digital Commerce

‘Nog vijf jaar dubbelcijferige groei voor online-retail’

2017-05-27
181101
  • 2:05

Forrester Research voerde een grootschalig onderzoek uit naar de vooruitzichten voor online-retail in de Verenigde Staten en Europa. Tot en met 2014 rekent het bureau op dubbelcijferige groei in beide continenten. Nederland loopt in de pas, met een gemiddelde groei per jaar van 11 procent.

Dat blijkt uit de Western European Online Retail Forecast 2009-2014 en het Amerikaanse equivalent daarvan, rapporten die Forrester gisteren heeft uitgebracht. De groei in Amerika bedraagt de komende vijf jaar gemiddeld 10 procent, die in Europa 11 procent.

190 miljoen webshoppers
Aan de basis van het Europese rapport ligt een rondvraag onder 26.000 consumenten uit zeventien  West-Europese landen. Forrester verwacht dat het aantal online-kopers in die landen zal groeien van 141 miljoen in 2009 tot 190 miljoen in 2014. De gemiddelde bestedingen zullen in die tijdspanne toenemen van 483 tot 601 euro, waardoor het totaal uitkomt op 114 miljard euro. De omzetgroei in Groot-Britannie (10 procent) en Duitsland (9 procent) blijft iets achter bij het gemiddelde. Frankrijk groeit (13 procent) bovengemiddeld.

Nederlandse online-retailmarkt
Forrester zoomde ook in op de Nederlandse online-retailmarkt. Enkele bevindingen en voorspellingen op een rij:

  • Van alle onderzochte Europese landen geldt Nederland als de actiefste online-retailnatie; 71 procent van de bevolking koopt regelmatig online.
  • Nederlanders vertrouwen er meer dan andere Europeanen op dat hun financiële gegevens veilig zijn online. Slecht 7 procent zegt zorgen te hebben over de veiligheid van een online-transactie.
  • De online-retailbestedingen (onderdeel van e-commerce) zullen tot 2014 jaarlijks met gemiddeld 11 procent groeien en in dat jaar uitkomen op 5,2 miljard euro.
  • Het aantal Nederlandse online-kopers zal in 2014 met 2 miljoen zijn gegroeid, tot 11 miljoen.

Amerika en multichannel
De online retailmarkt in Amerika zal in 2014 goed zijn voor 249 miljoen dollar(!) volgens Forrester. Van alle retailverkopen zal dan 8 procent zijn beslag krijgen in webshops. Interessanter: niet minder dan 53 procent van alle retailverkopen zal tegen die tijd zijn beïnvloed door het web. Volgens Sucharita Mulpuru, Vice President & Principal Analist bij Forrester, moeten retailers zich de komende tijd dan ook richten op multichannel: ‘De strategie moet tegemoet komen aan het verlangen van consumenten om te hoppen tussen offline- en online-werelden en aan hun groeiende mobiele en sociale gedrag. Innoverende retailers zullen de klant de komende vijf jaar bedienen via alle touchpoints en niet slechts via een PC-browser.’

Loftrompet
Op de Annual Summit van Shop.org stak Mulpuru afgelopen herfst nog de loftrompet over online-retailers, die credits verdienen op zes punten. Een verslag van haar presentatie kunt u hier lezen.